Artiklen er tilføjet af JSH lørdag 9. februar 2013 kl. 14.13. Læst 5540 gange
Af Jens Søgaard Hansen
Applikationer opdateres
Nordicstation AB har meddelt, at de vil opdatere samtlige applikationer til nyeste version af Bird Alarm på mandag den 11. februar.
Dette betyder at alle brugere skal opdatere deres Bird Alarm applikation på deres smartphone. Den gamle version af applikationen vil efter mandag ikke længere virke. I løbet af mandagen bør man automatisk få besked på sin smartphone, så snart opdateringen af applikationen er tilgængelig.
Den nye applikation
Den nye applikation minder i store træk om den gamle, men der er alligevel en del nye tiltag, som bl.a. burde gøre applikationen noget mere brugervenlig. En række nye "regioner" svarende til DOF lokalafdelinger vil fremover gøre det noget mere overskueligt, at lave regionsspecifikke regler. Artslisten der benyttes skulle også blive opdateret, så man slipper for alle de latinske navne.
Opdaterede manualer vil være tilgængelig på www.birdalarm.com fra på mandag. Klik på links for en foreløbig dansk manual og en foreløbig svensk manual til de nye applikationer.
Club300 springer med på vognen
Hidtil har svenskerne benyttet BMS (forløberen til Bird Alarm), men det er planen at også de får adgang til Bird Alarm fra den 26. februar.
Prøv Bird Alarm gratis i en måned
Er du medlem af DOF og overvejer, men endnu ikke har fået tilmeldt dig Bird Alarm, er der nu igen en mulighed for at afprøve Bird Alarm gratis i en måned for at se, om systemet er noget for dig.
Nordicstation AB vil i perioden 11. februar - 12. marts, give såvel nye brugere samt eksisterende ikke-betalende brugere, mulighed for at afprøve Bird Alarm med den fulde funktionalitet gratis i en måned. Med andre ord får du mulighed for at læse realtids meldinger på nettet, samt afprøve de tilhørende smartphone applikationer til enten iPhone, Windows Phone 7 eller Android, alt efter hvilken model du har.
For allerede oprettede brugere, skal man blot logge ind med sine kontoinformationer og tilkøbe "Gratis februar", som altså er gratis. Så vil man kunne benytte Bird Alarm med den fulde funktionalitet frem til den 12. marts.
Helt nye brugere skal oprette sig som brugere, som tidligere beskrevet her. Ved køb af abonnement skal man tilkøbe "Gratis februar", som altså er gratis.
God fornøjelse med Bird Alarm!
Artiklen er senest opdateret: mandag 18. februar 2013 kl. 17.05
Jeg har utålmodigt ventet på den nye Bird Alarm hele dagen. Der er endnu ikke kommet noget nyt omkring den på min Android telefon. Og jeg kan heller ikke finde den i Google Play.
Mht. "såvel nye brugere samt eksisterende ikke-betalende brugere, mulighed for at afprøve Bird Alarm med den fulde funktionalitet gratis i en måned",
bør vi andre der har betalt fuld pris fra starten så ikke have rabat?
Det er jo et medlemsskab af DOF til 435,- + Bird Alarm til 330,-. Det giver et beløb på 765,- pr. år.
Det er et meget dyrt medlemsskab som aktiv feltornitholog.
Til MC Touring Club betaler jeg kun 190,- pr. år med 13 blade og TopDanmark rabat.
Mvh. Allan
Stefan Stürup skriver mandag 11. februar 2013 kl. 18.14
Hej Allan,
Min android telefon fandt automatisk opdateringen i formiddags og den fungere fint. I min google play kommer bird alarm op som det andet valg, når jeg søger på bird alarm.
Mht. til pris er alt jo relativt, men du må ikke blande prisen for dit DOF medlemsskab sammen med bird alarm, de penge du betaler til Nordic station går ikke gennem DOF og DOF får ikke nogen af pengene. Det er økonomisk set to forskellige ting og to forskellige "firmaer".
Kl. 15:02 i dag fik jeg på min Android telefon besked om at der til en af mine applikationer var en opdatering klar. Gik så ind i Google Play og kunne se det var Bird Alarm. Jeg opdaterede herefter Bird Alarm, som en hvilken som helst anden applikation på min telefon. Og umiddelbart ser det ud til at virke?
Mht. muligheden ”Gratis februar” for nye og ikke-betalende brugere, så var kampagnen ved en fejl ikke tilgængelig på hjemmesiden fra morgenstunden. Nordicstation AB skulle nu have rettet dette.
Og mht. prisen af et DOF medlemsskab / Bird Alarm, så vil jeg da kraftigt anbefale, at utilfredse tager fat i henholdsvis DOF og Nordicstation omkring dette synspunkt. Denne nyhed/tråd en IKKE stedet at diskutere dette emne.
Personligt har jeg dog en smule svært ved, at hidse mig synderligt meget op over, at nye brugere får den første måned gratis. Men selvfølgelig… de får dermed adgang til Bird Alarm gratis i en måned, hvor vi andre betaler 27,50 DKr! Omvendt kunne det måske genere nogle yderligere brugere af Bird Alarm, hvilket alt andet lige vel kun er godt? Ikke bare for Nordicstation, men også for alle os brugere af Bird Alarm. Jo flere, der benytter tjenesten jo flere meldinger må man vel forvente, der kommer ud på systemet?
Jeg synes, at det er underligt at min Android ikke har fundet opdateringen, når den normalt fungerer relativt upåklageligt. Men jeg må vel afinstallere den gamle version, og finde den nye på Google Play.
Jeg blander DOF medlemskab sammen med Bird Alarm, da man er tvunget til at være medlem af DOF for at kunne få Bird Alarm. Så der er bestemt en sammenhæng. At de to selskaber ellers økonomisk er uafhængige af hinanden, er jeg ligeglad med. Prisen for Bird Alarm er forsat 765,- pr. år.
Hvis klausulen om tvungen DOF medlemskab frafalder er det naturligvis noget andet. Og jeg har ikke tænkt mig at opsige mit DOF medlemskab.
Med venlig hilsen
Allan
Lars Paaby skriver mandag 11. februar 2013 kl. 18.35
Det samme gjorde min iPhone4, der i formiddags gav besked om, der var ny opdatering klar - ganske som det sker med mine øvrige apps, når der er opdateringer klar. Jeg klikkede på opdatering, og vupti, efter 20 sekunder var den nye Bird Alarm app klar. Flere gode forbedringer, bl.a. nye regioner samt koordinater for fuglens placering (den røde pil).
Ok, Jens. Så tør jeg ikke afinstallerer den gamle version. Der er nemlig forsat ikke sket et dyt.
Mvh. Allan
Stefan Stürup skriver mandag 11. februar 2013 kl. 18.47
Hej Allan,
Nu ved jeg ikke hvad telefon du har, men på min Sony Ericsson kan jeg gå ind i play butik/google play og trykke indstillinger frem, der kan jeg vælge mine "mine apps" , så kommer der en liste med alle mine apps, dem der trænger til opdatering øverst, så der burde din bird alarm stå, hvis ikke den er opdateret. Hvis du så klikker skulle den blive opdateret.
Hvis den står som installeret og dermed opdateret, men rent faktisk ikke er det. ja, så ved jeg ikke lige hvad du skal gøre - tænde og slukke telefonen måske.
Torben Sebro skriver mandag 11. februar 2013 kl. 18.48
Jeg har heller ikke modtaget besked om opdateringen, men har (pga. denne tråd) netop af- og geninstalleret fra Google Play. Det ser ud til at virke - med fint nyt layout osv.
Har du tjekket under ”Play Butik” på din telefon og valgt ”Mine apps”, hvor du kan se de applikationer du har installeret på din telefon. Her burde der ud for ”Bird Alarm” stå ”Opdater”.
Hvis ikke, så tror jeg ikke der sker noget ved at afinstallere Bird Alarm og installere det igen. Det har jeg tidligere gjort flere gange og udover at skulle indtaste sit bruger login igen, så er der vist intet at frygte?
Jeg er på sin vis ganske enig med dig i, at prisen for Bird Alarm for ikke-DOF medlemmer er 765,- årligt. Men at angive prisen som denne for eksisterende DOF medlemmer er efter min bedste overbevisning en ”smule” useriøst!
Per Rasmussen skriver mandag 11. februar 2013 kl. 19.16
Umiddelbart ikke den store forskel på den gamle og den nye version, udover design.
Ærgerligt at man ikke har ændret regionerne til feks DOF's lokalafdelinger. Det hedder stadig Syddanmark ligegyldig om man melder ind fra Blåvand eller Bagenkop...
Den eneste væsenlige forskel jeg lige kan se er at den nye version er betydelig længere om at indlæse data, men det er forhåbentlig bare indkørings vanskeligheder.
Så er den afinstalleret, og jeg kan IKKE få den igen i Google Play butikken. For den er der ikke. Nu er jeg pissesur og telefonen har været kastet på gulvet!
Thomas Elbek skriver mandag 11. februar 2013 kl. 19.45
@Lars Michael
Jeg savner også en opdatering af BirdAlarm til Windows Phone.
Stadig intet til Windows Phone. De har jo til 23.59...
Thomas Elbek skriver tirsdag 12. februar 2013 kl. 06.49
Som altid med IT udvikling, så skal det drille i sidste øjeblik, intet usædvanligt i det. Derfor er det altid bedst at udvikle i smug, og så give besked når alt er på plads. frem for at love en masse til en bestemt dato hvor intet virker.
Vi krydser fingre for at Windows Phone versionen kommer idag :-)
Tjah det ser anderledes ud, men det virker desværre slet ikke gennemtestet. Hver gang jeg forsøger at vælge 'sprog' eller 'sprog for art' crasher app'en (iPhone)... Og der er i øvrigt ingen sprog at vælge imellem (?) i menuen. Hvordan kan sådan noget slippe igennem en test??
Jeg ved godt at JSH nu tænker, jeg burde skrive dette på BA's forum, men jeg har kun internetadgang fra ipad, og af en eller anden grund tillader hjemmesiden kun at jeg logger ind på forsiden, men lader mig ikke logge ind i selve forummet. SÅ er det altså svært...
Det virker stadig som om der er brug for at strømline systemets hjemmeside og app (som jeg i øvrigt foretrækker frem for birdcall), men det kan man jo hurtigt bruge en hel dag på, så den går ikke.
Nu kan BirdAlarm-brugere indtaste deres telefonnummer under "indstillinger" på BirdAlarm-hjemmesiden. (Husk ved samme lejlighed IKKE at vælge "hide my phone number in reports"). Den sidste sætning kunne de åbenbart ikke oversætte til dansk...
I forhold til den "gratis måned", som flere forgæves har forsøgt at tilkøbe. Så har Nodicstation nu meddelt, at dette er rettet i dag onsdag morgen? Oplever man stadig denne manglende mulighed, så skyldes det måske manglende DOF medlemskab?
Nodicstation meddeler også, at de nye "regioner" er lige på trapperne...
Som Troels nævner, så er det altafgørende at folk, der oplever problemer mm. rapporterer dette direkte på deres forum. Har man ikke mulighed for dette, så skal jeg naturligvis nok tage direkte kontakt til dem og rette deres opmærksomhed på de problemer jeg hører brugerne beskriver her på Netfugl og i felten.
Sidst skal det pointeres, at vi her i Danmark ikke har haft mulighed for at teste de nye applikationer før lancering.
Hvor står der, at man skal være medlem af DOF for at få en prøvemåned?
Så er det jo ikke gratis længere.
Hvad er idéen med kun at udbyde produktet til DOF'ere?? Jeg kan f.eks. godt handle i FDB's butikker, selv om jeg ikke er medlem, og jeg plejer da heller ikke at blive smidt ud af naturbutikken.
Jeg har fjernet mit telefon nummer fra nvane rubrikken og indtastet mit telefon nummer under telefonnummer rubrikken på hjemmesiden og gemt min profil ændring. Men mit telefon nummer bliver stadig ikke vist på mine hårde udmeldinger om rødhals og Sjaggere, selvom jeg har fjernet fluebenet i "hide my phone number i reports.
Frank Desting skriver onsdag 13. februar 2013 kl. 12.26
MHE, du skal ikke være ked af det, du går kun glip af meldinger på: Solsorte, Sjaggere, Rødhalse, Gråkrager, Ringduer, Dompapper og Havørne.
Er det seriøst for en sms meldetjeneste til afløsning for DOFcall??, det er det måske. Jeg undre mig bare. Hvem melder dem ud og hvem er interesseret i at modtage disse meldinger på Solsorte, Dompapper m.v.
Det er seriøst at indrapporterer disse arter i dofbasen, meget seriøst!
Jeg følger lidt med øverst på Netfugl.
Venlig hilsen
Troels
PS! Jeg kom engang til at melde en Stor Kobbersneppe ud på dofcall Sjælland, og hold da kæft hvor jeg fik talt og påskrevet… (Det er nok bare mig der ikke ser så mange STORE omkring København, og bare ville hjælpe andre fuglekiggere der deltog i Landskampen for lokal afdeling København)
Jeg tror sørme, at du ikke helt har forstået ideen bag BirdAlarm. Jeg vil vædde på, at de meldinger du henfører til, er meldinger foretaget af en bruger for at tjekke sin egen opsætning. Netop ved at melde en Solsort ud, så er vedkommende rimelig sikker på, at vedkommende ikke chikanerer nogle. Det et nemlig hele ideen bag systemet. Du ”chikanerer” kun de folk, der har valgt at modtage den art, du sender ud. Så har ingen valgt at modtage en Solsort fra KBH, så er der ingen der chikaneres. Har man valgt at modtage den, så er man selv ude om det. Du kan ikke bebrejde afsender – kun din egen opsætning.
Det er forskellen på BirdAlarm og DOFCall.
Til dem med WP der ikke læser på Birdalarms forum, så skriver de, at de har nogle problemer med Microsoft i forhold til licensen til appen, men at de arbejder på højtryk for at få det ordnet.
Siden opdatering af Birdalarm har jeg haft problemer med placeringsvalg ved udmelding. Min telefon er en Samsung Galaxy S II.
Når jeg vælger "Min position (GPS)" får jeg meddelelsen "Placeringstjeneste fejl". Når jeg vælger "Vælg fra kort" får jeg et kort der viser det meste af Europa og Afrika og det østlige Sydamerika. Tidligere fremkom et kort som viste hvor jeg præcist var placeret.
Er der mon en behjælpelig sjæl der har forslag til løsning af dette problem?
Jeg kan ikke hjælpe dig Alex, men det samme sker ikke på en SIII.
Men i forsøget på at genskabe dit problem bemærkede jeg, at der i placeringsvalgs/vælg fra placering/Danmark nu er muligt at vælge lokaliteterne ud fra DOF regionerne og dermed ikke længere storregionerne. Der er nu to regionstyper. Det er DOF region og Default region, men de omhandler begge DOF regionerne.
Det var vidst noget af det Per Rasmussen efterspurgte i en tidligere kommentar på denne tråd.
Jeg prøver lige igen, da jeg ikke fik svar første gang:
Hvor står der, at man skal være medlem af DOF for at få en prøvemåned? Gælder det alligevel?
Så er det jo ikke et gratis tilbud!
Hvad er idéen med kun at udbyde produktet til DOF'ere? Jeg kan f.eks. godt handle i FDB's butikker, selv om jeg ikke er medlem, og jeg plejer da heller ikke at blive smidt ud af naturbutikken.
Jeg kan dog se, at der på Birdalarms hjemmeside fortsat er muligt at vælge "storregionerne", så det er kun (android) applikationen, hvor DOF regionerne ligger under begge typer regioner.
På min SGS2 virker "Min position (GPS)" og "Vælg fra kort" helt uden problemer. Er du sikker på at du har GPS'en slået til - og kan du se, hvor du er på Google Maps? Et forslag kan også være at tømme app'ens hukommelse (Indstillinger > Programmanager > Bird Alarm > Ryd data).
Ellers ved jeg ikke, hvad du kan gøre...
Per Rasmussen skriver mandag 18. februar 2013 kl. 16.12
Det jeg tidligere efterspurgte var at man kan se DOF's lokalafdelinger direkte på push-meddelsen. Altså at der står Fyn når man melder fra Sydlangeland, og ikke Syddanmark.
Til iPhone der der tilsyneladende ikke problemer med placeringen af nålen.
Hej Anders. Mange tak for dit svar som ledte mig på rette vej. Efter tømning, reintallering og genstart af telefonen virker alt tilsyneladende igen ;-)
Lars Paaby skriver mandag 18. februar 2013 kl. 16.48
Det står her, Morten (Feehaar): http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=1015
Tilbuddet gælder dermed kun for DOF-medlemmer, og ville dermed være gratis for mig som ny abonnent.I Sverige skal man tilsvarende være medlem af det svenske Club300 for abonnere på BMS (og snart Bird Alarm). Jeg har i tre år abonneret på BMS, men det abonnement sparer jeg nu, hvor svensken også overgår til Bird Alarm...
Er netop kommet ind ad døren fra Ghana og Burkina Faso. Fulgte Jens´s forklaring den 11/2 ang opdatering: Ind på "Play Butik", derefter "mine Aps", "opdater" - og vupti, 10 sek efter var dyret opdateret.
Ingen problemer, hvis man bare får den rette forklaring. Det virkede i hvert fald for mig.
Sten Nielsen skriver tirsdag 19. februar 2013 kl. 09.27
Igår da jeg var en tur i den lokale Dagli' Brugs krævede de at jeg viste mit medlemskort for at jeg kunne modtage medlemsrabatten :o)
Nordicstation AB har den forretningsmodel, at de kobler abonnement på Bird Alarm sammen med medlemskab til en landsdækkende organisation, fx Club300 i Sverige, Feltornitologerne i Norge og i det danske tilfælde DOF. DOF har ingen økonomisk fordel af samarbejdet med Nordicstation AB, men har tværtimod dækket omkostningerne til oversættelse og tilpasning af Bird Alarm til dansk, ligesom foreningen dækker udgifterne til den løbende dialog med Nordic Station om fejlretning, udvikling af systemet mv. Disse udgifter afholdes som en service for foreningens medlemmer. DOF’s hovedbestyrelse har derfor besluttet, at det også fra DOF’s side er en forudsætning for abonnement på Bird Alarm, at man samtidig er medlem af DOF.
Jeg vil foreslå at DOF tilbyder BirdAlarm til ikke-medlmmer for en pris der bliver lidt højerere end for medlemmer - svaarende til det beløb der går fra medlemskontingentet til Nordic Station.