Artiklen er tilføjet af MBH torsdag 26. august 2004 kl. 14.36. Læst 4278 gange
Af Jan Ejlsted
Hvem skal betale for DOFcall?
DOF er blevet spurgt, hvorfor det nu er nødvendigt at betale for DOFcall? Fra 2004 har vi indført brugerbetaling på 100 kr. om året for tjenesten, der tidligere har været gratis.
Svaret er ret banalt: Det koster penge at drive DOFcall. Og DOF synes, at det er mest rimeligt at brugerne selv betaler. Hidtil har alle DOF’s medlemmer været fælles om at dække udgifterne for de ca. 500 mennesker, der har benyttet DOFcall.
Tjenesten blev etableret i 2002 takket være ihærdig indsats fra en gruppe af frivillige, der i deres fritid etablerede hele IT-systemet og regelsættet for anvendelse af DOFcall. Udgiften for DOF var 19.000 kr., arbejdstid ikke indberegnet. Størsteparten af beløbet gik til indkøb af en server, der ikke bestiller andet end at betjene DOFcall.
I 2003 kostede driften af DOFcall 9.000 kr. Igen uden at medregne den frivillige indsats fra DOFcall-gruppen eller løn til foreningens ansatte.
For 2004 har DOF’s repræsentantskab besluttet at indføre en abonnementsafgift på 100 kr. årligt for at dække de udgifter, foreningen har til driften. Til dato har 240 betalt abonnement for DOFcall, hvilket svarer til 24.000 kr. i indtægter. Udgifterne har været ca. 23.000 kr. Vi regner således med, at DOFcall i år lige løber rundt.
I de kommende år skal der udvikles videre på DOFcall, så tjenesten kan følge med i den teknologiske udvikling. Det vil også koste penge. Til gengæld håber vi på, at DOFcall får mange abonnenter, så der på sigt kan skabes et overskud.
DOF’s hovedbestyrelse har til hensigt først og fremmest at anvende et evt. fremtidigt overskud på DOFcall til feltornitologiske aktiviteter.
Jan Ejlsted
Direktør
DOF
Kommentarer:
Per Smith skriver torsdag 26. august 2004 kl. 17.22
Hej Jan,
Som bruger af Dofcall er jeg naturligvis indstillet på at betale (Og ja jeg skal nok se at få betalt de 100 kr. undskyld)
Jeg har heller ikke noget mod at betale lidt mere, såfremt det sikrer en god service !
Man kan evt. gradure betalingen for studerende og andre mindre "velhavende" grupper.
Jeg må dog erkende at mit syn på de studerendes økonomi blev revideret efter indslaget i nyhederne for nyligt ;-)
Hej Per! Indslaget om de stuederndes fabelagtige økonomi overraskede også mig. Jeg er studerende, og har ikke haft nogen indtægt siden januar!!! Jeg har dog fundet de 100 kr. til DOF-CALL, og så længe prien er i det leje, kan jeg også betale prisen. Det bliver svært at argumentere for at jeg ikke har råd til DOF-CALL, men jeg kan godt tage til Rømø efter en Mongolsk Præstekrave...
Med venlig hilsen
Peter (med knap så god økonomi)
Hvad med at udvikle DOF-call så alle kan få det uanset teleselskab. Jeg vil tro de fleste er villig til at betale mere for at sikre den sevice frem for den nuværende hvor man skal igennem flere mellemstationer for at få det på sin mobil
Rasmus Strack skriver torsdag 26. august 2004 kl. 23.36
Hej Jan.
Jeg syntes at du slipper lidt let over et par af de spørgsmål der er stillet angående betaling af DOF-call, det handler for mange af os ikke om hvor meget det koster, men hvorfor det skal koste penge, når andre ydelser ikke koster noget. Som jeg husker det havde DOF et overskud på ca. 1.000.000 kr. da man valgte at stoppe med telefonsvareren, er de penge allerede brugt?
Jeg ved godt at det koster penge at drive et udvalg, men hvorfor skal der alt tid ligges afgift på sjældne fugle? Det er for mig og mange andre totalt uforståeligt at det alt tid er os ”hit jægere” der skal betale skat, mens andre går helt fri…
Hvorfor skal det for et eksempel være gratis at tage på DOF-tur, når det er noget man kan vælge/vælge fra, som DOF-medlem, hvorfor skal det være gratis at modtage DOFT når det er noget man kan vælge/vælge fra, som DOF-medlem, og hvorfor skal det være gratis at deltage i foredrag i DOF-regi, når man som DOF-medlem kan vælge at deltage eller lade være! Der er så mange gode ting DOF gør for os medlemmer (de bredeste skuldre bærere som regel bedst), men hvorfor skal det alt tid være os, der holde af at se på sjældne fugle, der skal betale skat af vores hobby? Jeg har søgt at får svar på hvorfor det ikke koster penge at modtage de ydelser der ovenfor er nævnt, og hvorfor det skal koste penge at modtage DOF-call, men intet retfærdigt svar er kommet på de møder jeg har deltaget i!
Jeg savner desuden svar på om DOF har i sinde at lade prisen stige de kommende år, som vi alle kan se har DOF kun en udgift på 23.000 kr . på de to første år (incl. start udgifterne), så med 240 betalende ”medlemmer” af DOF-call skal vi vel betale mindre de kommende år, for det er vel ikke meningen at DOF igen skal tjene penge på sjældne fugle?
Jeg syntes endvidere at DOF skal tænke på hvem der ligger alt det frivillige arbejde i DOF, jeg tror at op imod 80% af dem der modtager DOF-call, på den ene eller anden måde er frivillige aktive i DOF.
Det er et rigtigt godt forslag du stiller. Men spørgsmålet er jo, hvad folk er villige til at betale.
Vi kunne lave en GSM (læs: ren SMS baseret) løsning , der garanterer, at alle tilmeldte mobilos'er ville få en DOFcall melding senest 5 min. efter at den var blevet afsendt. Hvis prisen for en sådan service ville betyde en abonnementspris på ca. 450,00 + en pris pr. besked der ligger i området omkring 75 øre til 1,25 kr pr besked, mon så ikke de fleste ville synes at prisen var en swow stopper?
PT. virker TDCs BeskedRobot service ganske fornuftigt, så vidt jeg er orienteret, så denne mulighed er til rådighed for TDCs mobil-brugere. Andre som ikke har den mulighed, må benytte SMSnu som service provider for at få leveret DOFcalls på mobilos'en.
Mange nye mobiltelefoner kan konfigureres til at modtage emails, så man kan jo også checke, hvad det koster at få en email leveret på sin mobil hos sin mobiludbyder.
Og jeg forstår ikke at reklameres for at ALLE kan få DOFcall i "Fugle og Natur".
Det kan ALLE jo ikke uden at have en computer, så derfor kan min egen far, der ikke ejer en computer, ikke få DOFcall.
Når i reklamerer for DOFcall, så skal i sgu oplyse precist hvad det handler om. Min far tror at han kan få DOFcall på sin mobil uden brug af pc, p.g.a. eders reklame i Fugle og Natur.
Temmeligt usmart reklame. Håber i retter den til næste Fugle og Natur!
AH
Der er mange der ikke har en computer, der er tilmeldt DOFcall, de har tilmeldt sig ved lån af gode venners computer eller ved at gå en tur på biblioteket, de fleste kommunale biblioteker har fri afbenyttelse af computere med internet adgang.
Og man kan gratis oprette e-mail adresser hos bla yahoo.
Tilmelding til DOFcall kan man læse mere om på www.dofcall.dk
Jeg har læst Rasmus Strack´s udmærkede indlæg og finder det ejendommeligt at ingen fra DOF har kommenteret det, hvad jeg mener, man skylder medlemmerne.
Jeg har intet imod at betale 100 kr. mere i kontingent, men har som Rasmus Strack svært ved at forstå, at det kun er DOF-call brugerne, som skal betale mere. Hvis man fordelte beløbet på samtlige medlemmer, ville det vel højst dreje sig om 25 kr.?
En del af dem, som er tilknyttet DOF-call, benytter også SMSnu og har her en udgift på ca. 200 kr./år.
Christian Hjorth skrev i Fugle og Natur Nr. 2 maj 2001, at DOF har den mest trofaste medlemsskare blandt de grønne foreninger trods det dyreste kontingent og takkede for det. Et sted mellem 240 0g 500 af disse trofaste medlemmer bliver nu belønnet med en kontingentstigning på 28%.
Man kunne få den tanke, at man i DOF mener, at medlemmerne er til for foreningen og glemmer, at foreningen består af medlemmerne (Jeg ved godt, at det sidste er lidt højtravende, men alligevel...).
Jeg er delvis enig med Kristian, og synes også, Rasmus Strack´s pointe har noget på sig. Hvad er f.eks. grunden til, at DOFT er gratis mens DOFcall skal løbe rundt? Det er i hvert fald ikke det nuværende mål, at bladet skal ”tjene sig selv ind", når man gratis kan vælge at få det tilsendt. Hvorfor skal DOFcall så løbe rundt? Kunne man f.eks. ikke få dem, som oprigtigt gerne vil have DOFT til at betale lidt for det? Det ville da være rimeligt, at de i hvert fald betalte nogle af omkostningerne, da det trods alt må være en udgift at trykke og distribuere det.
Også spørgsmålet om overskuddet fra Fuglelinien, der tilsyneladende lyder på 1 million kroner, kunne være rart at få svar på. Er de penge brugt retmæssigt til gavn for feltornitologien (jeg skriver retmæssigt fordi obs´ene fortrinsvis var bidrag fra feltornitologer, og samme gruppe af fuglekiggere betalte for at aflytte dem)?
Med tanke på at dette overskud til DOF dengang kom i kassen næsten udelukkende på baggrund af folks interesse for sjældnere fugle, kunne man måske godt lave det næste udmeldings-projekt – altså det nuværende DOFcall - billigere som en slags service til samme gruppe af ornitter.
Der er nogle spørgsmål, jeg mener, DOF skylder at besvare inden alt for længe, og en redegørelse for ovenstående prioriteringer med DOFT og DOFcall ville være rart.
Dette er ikke ment som sure opstød, blot som almindelig forespørgsel!
Hilsen
Mathias
Rasmus Strack skriver fredag 3. september 2004 kl. 09.28
Jeg har ærligt talt meget svært, ved at se hvad grunden til denne tråd var, hvis man ikke har i sinde, at svare på de spørgsmål der må forventes, at der bliver stillet i en sådan sag.
Jeg syntes at DOF ledelsen skylder os betalere, et svar på de spørgsmål der ovenfor er stillet.
Når DOF indfører brugerbetaling på DOF-call, har man vel forventet spørgsmål som disse?
Mvh
Rasmus Strack
Jan Jespersen skriver fredag 3. september 2004 kl. 10.20
Jeg er enig med Mathias og andre i at hvis man vil indføre brugerbetaling for bestemte tjenster og tilbud i en forening, så må man også give medlemmerne mulighed for at sammensætte de alle de forskellige tilbud man ønsker at benytte.
Der er givetvis mange som hellere vil modtage Fugle i felten end Fugle og Natur - og omvendt. Og som Mathias nævner, så kunne man også forestille sig at DOFT ikke har alle medlemmernes interesse. Men alle betaler for det.
Så hvorfor kun nye tilbud skal være "interesse-bestemt" for at være dækket af det almindelige kontinget forstår jeg ikke helt. (Jeg synes forøvrigt at 100 kr. om året for DOF-call er en fin og rimelig pris)
Mvh
Jan
Lasse Braae skriver fredag 3. september 2004 kl. 11.04
Generelt er det meget svært at få ”officielle” svar fra DOF her på Netfugl. I denne sag er det måske fordi svaret ikke er helt enkelt. Jeg kan huske repmøder tilbage i de glade 70’ere, hvor det også blev livligt diskuteret, hvorvidt man skulle kunne fravælge DOFT. Svenskerne har allerede valgt den her foreslåede model, med at man frit kan vælge, hvilke blade man vil abonnere på (Ornis Svecica, Vår Fågelvärd, Fågelvennen og/eller Årsrapporten).
I DOF var man dengang bange for, at for få ville vælge DOFT – og der står vist i DOF’s formålsparagraffer, at DOF skal drive et videnskabeligt tidsskrift. I stedet for at betale (ekstra) for det, har DOFT igennem de sidste 30 år forandret sig indholdsmæssigt. I dag er der mere letlæst feltornitologisk stof og forening er dermed kommet feltornitologerne i møde.
Der står ingen steder i DOF’s formålsparagraffer, at de skal drive et ”DOF-call”.
Endvidere kan man sige at DOFT er med til at dokumentere den danske ornitologi – noget tilsvarende kan man næppe sige om DOF-call, der er en ren service for modtageren.
Når dette er sagt, fremgår det vel også af debatten, at så længe vi er mange nok – og vi kun skal betale de reelle omkostninger og ikke være endnu en malkeko, så ligger prisen på et rimeligt leje.
Denne retningslinie er åbenbart ikke gyldig!:
"DOFcall er et bruger-styret system, som du kan blive tilmeldt. Tilmelding gælder for én person og kan som således ikke overdrages til tredjemand."
Vil det ikke sige at det du skriver, rent faktisk er ulovligt i.flg. DOF-call?
Jeg skulle da mene, at det, at bruge anden mands computer eller bibliotekets kan betragtes som "tredjemand".... eller hvad?
Og får i øvrigt heller ikke ALLE DOF-calls på beskedrobot.... de vigtigste udebliver f.eks. Ørnevågen fra Lolland. Sådan noget pisser mig af. Håber DOF-call en dag får deres helt eget selvstændige system, som man kan stole på. Man kan jo ikke stole på beskedrobotten! Og jeg agter ikke betale for at modtage beskeder via smsNU. Det er FOR dyrt!
Helle Nielsen skriver fredag 3. september 2004 kl. 12.48
Hej Allan.
Du misforstår noget, fordi du blander tingene sammen.
Der er 3 led i processen:
1) Du skal have en e-mail-adresse. Den kan oprettes gratis. Du kan gøre det på en computer hos en ven eller på et bibliotek.
2) Du tilmelder dig DOFCall på en computer hos en ven eller på biblioteket. MEN benytter naturligvis her din egen e-mail adresse. Tredie mand stiller maskinen til rådighed, men er ikke indblandet i DOFCall.
3) Videresendelse af mailen fra DIN mail-adresse til din mobil. Der er heller ingen andre indblandet. Her kan jeg indskyde, at Beskedrobot efter ændringen af spam-filter har fungeret upåklageligt. De eneste udfald jeg har haft var en dags forsinkelse, som må skyldes DOFCall serveren, da beskederne heller ikke kom til computeren. Det sker for alle servere, så vidt jeg ved.
Jeg vil stadig med god samvittighed anbefale brugen af BeskedRobot.
Venlig hilsen
Helle
Netfugl har modtaget nedenstående fra Jan Ejlsted.
Kære debatdeltagere,
Der er allerede givet gode og fyldestgørende svar på nogle af de spørgsmål, der er rejst i debatten. Jeg vil derfor holde mig til nogle centrale pointer.
Der bliver spurgt, hvorfor DOFcall skal koste penge, mens andre DOF-ydelser er gratis? Til det kan jeg blot svare, at det er udtryk for politiske beslutninger, truffet af DOF's øverste myndighed, repræsentantskabet. Repræsentantskabet er sammensat af medlemmer fra foreningens lokalafdelinger samt de 13 medlemmer af hovedbestyrelsen. Det står ethvert medlem af DOF frit for at søge indflydelse på foreningens beslutninger.
Er det rigtigt at Fuglelinien har indtjent 1 mio. kr? Jeg har ikke haft tid til at tjekke DOF's årsregnskaber gennem ti år, men størrelsesordenen er OK. Overskuddet blev efter beslutning af DOF's repræsentantskab anvendt ligeligt til feltornitologiske aktiviteter og til støtte for international fuglebeskyttelse.
Dette er også svar på, om DOF er til for medlemmerne? Jeg citerer direkte fra formålsparagraffen i foreningens vedtægter: "Foreningens formål er at fremme kendskabet til og interessen for vilde fugle og naturbeskyttelse samt at arbejde for beskyttelse af fugle og forbedring af deres levevilkår nationalt og internationalt." DOF's formål er således både at fremme interessen for fugle OG at arbejde for deres beskyttelse. Det er ikke alt i livet, der er enten-eller, hvis det må være tilladt med en filosofisk betragtning.
Og endelig: Er der garanti mod prisstigninger på DOFcall i fremtiden? Til det er blot at svare, at det er repræsentantskabet i DOF, der vedtager foreningens budget. Der lægges kun budget for et år ad gangen og det har ikke været diskuteret at fastlåse abonnementsprisen på DOFcall.
Jan Ejlsted
Direktør
DOF
Jeff Price skriver tirsdag 7. september 2004 kl. 21.09
Jan Ejlsted,
Som medlem af DOF vil jeg gerne vide præcis hvordan million-overskuddet er brugt. Du skriver:
"Er det rigtigt at Fuglelinien har indtjent 1 mio. kr? Jeg har ikke haft tid til at tjekke DOF's årsregnskaber gennem ti år, men størrelsesordenen er OK. Overskuddet blev efter beslutning af DOF's repræsentantskab anvendt ligeligt til feltornitologiske aktiviteter og til støtte for international fuglebeskyttelse."
Har du virkelig ikke haft tid til at tjekke DOF's årsregnskaber gennem ti år??? Hvis ikke direktøren har tid (adgang?) til årsregnskaberne - hvem har så??? Medlemmerne?? I doubt it!
Og der hvor du skriver:
"Overskuddet blev efter beslutning af DOF's repræsentantskab anvendt ligeligt til feltornitologiske aktiviteter og til støtte for international fuglebeskyttelse."
Så må jeg spørge:
a) på hvilke "feltornitologiske aktiviteter" er der brugt penge - og hvor meget?
b) og en præcisering ønskes vedr. den flotte formulering: "til støtte for international fuglebeskyttelse".
Til hvilke projekter - og hvor meget er der brugt??
Du som direktør kan ikke tillade dig at
negligere medlemmerne.
Vi betaler for forenings drift. Vi skal have besked - og helt uden at vi behøver melde os ind i et eller andet "lukket" udvalg.
Jeff Price skrev: "Du som direktør kan ikke tillade dig at
negligere medlemmerne."
Det kunne du vel heller ikke drømme om at anklage manden for?! Han har startet denne tråd for at besvare et spørgsmål, der åbenbart interesserer mange, og uddyber derefter i et indlæg.
Dine spørgsmål a) og b) er efter min mening denne sag uvedkomne.
mvh THH
Rasmus Strack skriver onsdag 8. september 2004 kl. 07.18
Hej Jan.
Tak for de meget fine svar, det var det jeg/vi? ville høre.
Mvh
RS
Kurt Prentow skriver onsdag 8. september 2004 kl. 10.05
Helt enig med Tim.
Jeff skriver også: "Vi betaler for forenings drift. Vi skal have besked - og helt uden at vi behøver melde os ind i et eller andet "lukket" udvalg."
Her må vi huske på, at det er vores forening. Jeg vil helst ikke betale kontingent til at foreningens ansatte skal stå på hovedet i arkiver for at besvare spørgsmål, som man sikkert kunne få besvaret, hvis man selv gad bruge lidt tid til at læse diverse årsberetninger m.m.
I øvrigt er jeg glad for at høre, at de penge jeg var med til at betale via Fuglelinien, er gået til et godt formål.
vh Kurt
Martin Jessen skriver torsdag 9. september 2004 kl. 08.41
Mojn!
Uden at kunne gå i detaljer, så mener jeg nu nok, at man gennem årene har kunnet følge med i hvad DOFcallpengene er blevet brugt til. Hvis man altså har fulgt lidt med i foreningens virke...
Ang. betaling til DOFcall: Som flere forskellige skriver, så er det vores/medlemmernes forening. Det er jo helt rigtigt, og det er også "os" som har besluttet alt det vi her diskuterer/brokker os over: Prisen på DOFcall og hvad overskudet af Fuglelinjen skulle bruges til. Nemligt gennem repræsentantskabet, som vi alle - på demokratisk vis - har indflydelse i via de lokale generalforsamlinger. Hvis man gerne vil med i repræsentantskabet kan man stille op til valg på en af disse forsamlinger...
Iøvrigt syntes jeg at det er helt OK at vi skal betale lidt for at få DOFcall, og jeg gør det gerne!
Netfugl har modtaget nedenstående fra Jan Ejlsted.
Igen, tak for de løbende kommentarer. Det glæder mig, at medlemmerne opfordrer de ansatte i DOF til at bruge tiden på noget nyttigt.
Alle medlemmer kan få adgang til DOF's regnskaber: Hvis man ringer i forvejen på 33 31 44 04, udleverer vi samtlige regnskaber til gennemgang. Du kan få en kop kaffe og et sted at arbejde med tallene, og vi hjælper gerne med at opklare evt. tvivlsspørgsmål.
Det vil tage sin tid at gennemgå materialet, men efter nogle timers arbejde "afsløres" det eksakte overskud på Fuglelinien.
Det fremgår ikke direkte af årsregnskaberne, hvordan de frivillige udvalg i DOF, her især Feltornitologisk Udvalg og Internationalt udvalg, har anvendt overskuddet fra Fuglelinien. Men ved førstkommende lejlighed vil jeg udtage et stikprøveår og sende resultatet til alle interesserede. Send mig venligst en mail på dof@dof.dk, hvis I ønsker resultatet tilsendt, gerne med angivelse af det ønskede år.
Tak for debatten.
Jan Ejlsted
Direktør
DOF
Jeff Price skriver torsdag 9. september 2004 kl. 16.49
Jan Ejlsted,
Tak for det meget fine svar. Et svar der var langt mere passende end det "heppekoret" magtede.
Jeg vil være meget interesseret i at modtage resultatet af et stikprøveår.
Godt med en ledelse, der er åben, signalerer hjælpsomhed og tager sit ansvar seriøst mht. at informere og hjælpe os menige medlemmer og også inviterer os indenfor.