DOF Bird Message Service er på trapperne
DOFcall’s afløser er fundet. Systemet hedder DOF Bird Message Service (DOF BMS) og det lanceres i løbet af de næste par måneder. Systemet er udviklet af det svenske firma Nordicstation AB, der også leverer BMS til svenske Club 300 og foreningen Feltornitologerne i Norge.
DOF BMS er et tilbud til DOF’s medlemmer og det kommer til at koste kr. 330,- om året i abonnement, som man betaler til Nordicstation AB. Systemet fungerer ved, at du henter en applikation (App) i enten App Store eller Android Market. Dernæst køber du minimum et års abonnement hos Nordic Station. Det koster som nævnt kr. 330,- om året og dækker alle udgifter ved brug, bortset fra, at brugeren skal betale for lidt datatrafik via sit mobilabonnement. Nordicstation AB tjekker med DOF, at du er medlem af foreningen, og derefter modtager du dine brugeroplysninger, og du er i gang med DOF BMS.
Systemet er udviklet specielt til de såkaldte smartphones. Det betyder, at du skal have en af følgende modeller:
- IPhone (Apple iOS4 eller iOS5, IPhone 3GS, IPhone 4 eller IPhone 4S).
- Android (du kan læse beskederne på en model 2.1, men skal helst benytte 2.2, 2.3 eller nyere).
- Windows Phone (WP7).
Systemet fungerer i teorien også på en tablet med de to apps til iPhone og Android, men er altså optimeret til smartphones. Det vil i øvrigt ikke længere være muligt at modtage meldinger via e-mail på din computer.
DOF tjener ikke penge på det nye system, idet al økonomi er et anliggende mellem Nordicstation AB og det enkelte DOF medlem. Dermed får DOF muligheden for at tilbyde foreningens medlemmer en tidssvarende IT-løsning på behovet for information om både sjældne og almindelige fugles forekomst i Danmark. Observationer fra DOF BMS vil også blive tilgængelige fra en DOF hjemmeside, men med en forsinkelse på 24 timer.
En arbejdsgruppe i DOF arbejder i øjeblikket på at tilpasse DOF BMS til danske forhold, ligesom systemet skal gennemtestes på de forskellige smartphone platforme, inden det lanceres. Det ventes, at DOF BMS kan markedsføres i Danmark i løbet af april. På et tidspunkt lukkes der ned DOFcall, som i 10 år har hjulpet DOF’s medlemmer med at kommunikere med hinanden om fund af sjældne fugle, og al trafik lægges over på det nye system. DOFcall vil dog som et minimum stadig fungere året ud.
Mere information om DOF BMS følger, når systemet er kommet lidt længere frem i udviklingsforløbet.