Dette billed er taget ved 10 tiden den 21.05.11 i et hul mellem træerne i direkte modlys ved Ringebæksø Vallensbæk strand..
Fuglen kunne ikke genfindes og er derfor ikke set med kikkert... kommentar meget velkommen...
René Rantzau skriver onsdag 25. maj 2011 kl. 11.02
Jeg kan tilføje...Kræet blev opdaget ca. 2-300 meter oppe i luften hvor størrelsen et kort øjeblik kunne sammenlignes med to sandsynlige sølvmåger som virkede væsentlig mindre, derfor er det min opfattelse at det må være noget rovtøj...
For mig at se siger jizzet hvepsevåge. Kan dog ikke forklare fældningshakkerne - kunne det være en af de sjældent sete 2k fugle?(ses de overhovedet i N-Europa?)
Fældningshakkerne passer fint med en kragefugl, som også er mit bud. Første håndsvingfjer er for kort til en Hvepsevåge, som næppe ville vise så meget og prominent hoved/hals foran vingeforkanten, og så lige en afskåret hale som denne fugl.
Jeg opfatter fuglen som sort med lysreflekser fra det lange næb. En Råge?
Morten,
Da jeg i halvfjerserne om foråret sugede viden og erfaring til mig på Skagen, hjulpet af mere erfarne feltornitolger som blandt andre Steen Christensen, Knud Pedersen og Gert Østerby, blev der af og til meldt Hvepsevåge 2k. ud (især sent i artens træktid).
Hvorvidt disse folk tog fejl i deres bedømmelser,(mener selv at have aldersbestemt enkelte fugle på grundlag af tydeligt juvenil undervingetegning), og der i virkeligheden var tale om 3k+ fugle, har jeg ingen mening om, men er selvfølgelig interesseret i at få det opklaret.
Forsman siger at "flertallet" bliver i vinterkvarteret i deres andet kalenderår, men hvad siger Knud, Gert og KMO idag?
Godt tidspunkt at stille dette spørgsmål nu da Hvepsevågetrækket stadig i gang:-)
Er jeg den eneste, der ser antydet lyst bånd yderst på halen og ditto på kanten af armsvingfjerene?
Armen er for lang og ensartet smal til en kragefugl; jeg synes også, at hovedet er for prominent.
Der er lidt førtidspensionist over den...
Godt med sådanne fotos indiemllem!
Allervenligst
Kim
Peter Sunesen skriver torsdag 26. maj 2011 kl. 22.04
Kim,
Jeg ser også disse striber og bånd, men er tilbøjelig til at tro at det er "digital støj" eller hvad sådan noget hedder...
Sidder netop med et andet 'grænsetilfælde': en Vollenweider 2003 Riesling Spätlese, og den har bare en lille bitte irriterende ANTYDNING af prop, men smager stadig godt....er det blot den prominente mineralitet der giver sådan en 'fantom-TCA' eller hvad???
Peter Sunesen skriver torsdag 26. maj 2011 kl. 22.09
Uf! nu bliver det tydeligere!
I vasken med de gyldne dråber.....
Som salig Holstein sagde om Mus/Hvepsvågebestemmelse: Er man i tvivl, er fuglen en Musvåge.
Således også med TCA...suk!
Rasmus Strack skriver torsdag 26. maj 2011 kl. 22.47
Jeg må blankt erkende at jeg syntes fuglen ligner en Hvepsevåge, jeg kan ikke få fuglen til at være en kragefugl. Jeg ser de lyse bånd dels i halen men også i armen.
Mvh RS
Peter Sunesen skriver torsdag 26. maj 2011 kl. 23.57
Hvor er det sjovt med fotos med 'støj' på.
Husker tydeligt den Fiskeørn fra Hellebæk, som mange troede var en Slangeørn, da den til syneladende havde dennes dragtkarakterer.
Men fuglens silhout var dog stadig en Fiskeørns. Og det er det der tæller også her.
Jeg tror du bliver narret af det der ligner bånd i hånd og arm.
Se på proportionerne.....det kan da bare ikke rigtigt være en Hvepsevåge, vel?
2. Hvepsevåge viser 6, ikke 7-8 'fingre' i denne vingestilling.
3. Hvepsevåges hale er lidt længere og mere afrundet ved denne grad af spredthed.
4. Hvepsevågens lille bitte næb og hoved ville ikke kunne se så massive ud som på denne lang-og tykhalsede fugl med et stort, langt, lysreflekterende næb.
5. Hvepsevåger fælder ikke svingfjer i maj måned.
Prøv at gå lidt væk fra skærmen og knib øjnene en smule sammen, så billedet sløres.....det kan sørme da ikke være en rovfugl med den silhouet.......
Mit umiddelbare bud må være RAVN..
Har før set Ravn ha mærkelig fældning på nuværende tidspunkt(yngletiden)typisk i hånden som på dette billed,og også i halen,hvor killen nærmest er væk!
Det kraftige og fremskudte hoved,samt det tydelge kraftige næb siger Ravn(lyset på næbbet er vel solen?)
I første omgang tænkte jeg Råge, som andre, men nu tænker jeg Stor Skrigeørn med 6 lange fingre og skovlformede hånd.
Yderste håndsvingfjer er på vej til at vokse ud i begge sider, og er derfor kort. Derudover virker kroppen umiddelbart stor og kraftig, men den skjules dog af modlyset. Halen virker lidt underlig lang, og evt. hvide knopletter skjules af modlyset, mens kontrast mellem mørke dækfjer og lysere svingfjer ligner Stor Skrigeørn. At den ikke virker synderligt bred i vingerne, kan skyldes vinklen til fuglen, samt det kraftigt slidte udseende. Vingerne virker generelt lange, og passer vist meget godt til Stor Skrigeørn. Hmmm... Jeg kan i hvert fald ikke få den til at passe med hverken Musvåge eller Hvepsevåge med de meget lange fingre... Og hvis det var en Hvepsevåge, burde den være meget kraftigt gennemlyst i modlys.
Hør! Vi har da helt glemt at spørge fotografen: Var flugten tung, ørneagtig, sjasket som en råges, eller fløj den karakteristisk retlinet med forholdsvis hurtige og ikke særlig dybe (ikke-rovfugleagtige) vingeslag som en ravn? Lidt feltobs. må foto'et da kunne krydres med?
Er næbbet i øvrigt til at stole på her?- da er det lidt vel kraftigt selv for en ravn! Men det er IKKE en ravn! Og dermed pasta!, som et barnebarn i raseri råbte.
Når der kan man se,men fuglen har ikke noget med en rovfugl at gøre.
Fuglen er klart en kragefugl af en eller anden slags
LÆS:Ravn
Anders
René Rantzau skriver fredag 27. maj 2011 kl. 09.53
Fuglen blev opdaget ca. 2-300 mtr. oppe næsten lige over hovedet.. Første indtryk "( Va satan er det ikke en slangeørn)" ind efter kameraet -OLYMPUS med 20 x optisk zoom, finde fuglen oppe mellem trækronerne... I søgeren opleves fuglen som general mørkebrun med stribet undervinge, men men men, hele oplevelsen er under 10 sekunder, og da jeg ser billederne (to næsten ens) blev jeg "liså" forvirret som kommentarene her giver udtryk for...
Kunne det tænkes at fuglen du her har fotograferet, er en anden end den du så inden du fik kameraet frem?
Jeg spørger fordi det måske kunne forklare hvorfor dit første indtryk var af en fugl hen af Slangeørn (som ser meget lys ud i solskin, da dens vingeundersider altid er lyse)
Nærværende fugl er massivt (glinsende?) sort på krop, hoved og hals, og viser, som Allan bemærker, intet lysgennemfald af vingerne, som kunne forventes ved en rovfugl af våge/slangeørn-type.
Efter at have gransket dette billede (og vist det til flere andre) er min slutning stadig at det drejer sig om en kragefugl.
Ingen rovfugl vil vise en sådant hoved/hals form, måske med undtagelse af en Caracara-art......
Mvh. og tak for at bringe dette interessante gættebillede til torvs.
Peter
René Rantzau skriver mandag 30. maj 2011 kl. 10.48
Hej Peter
Den mulighed har jeg overvejet og kan ikke afvise den da det hele gik lidt stærkt og ingen kikkert, men det var min opfattelse at fuglen var brunlig ikke sort i foto apparat søgeren. jeg er helt enig i at billedet ikke viser en slangeørn... og skriver også at da jeg ser billederne (to næsten ens) blev jeg "liså" forvirret som kommentarene her giver udtryk for...Og det er jeg stadig..
NB: Hvilke fugle kunne tænkes at "ha" den form for fældning på dette tidspunkt...?
Den ER underlig. Nogen gange tænker jeg kragefugl, andre gange Stor Skrigeørn. Jeg ved ikke, hvad det er. Jeg kunne godt tænke mig en bedømmelse fra Klaus Malling Olsen og hans enorme vidensbank.
Jeg er enig i Peters udsagn om,at det må være noget "digitalt støj" som gør,at man kan se et svagt perlebånd på armsving og hale.
Fuglen er selvfølgelig ret besværlig-og tak for det Rene-så for man jo trænet sine sidste tilbageværnde små grå!
Lige da jeg så fotoet tænkte jeg-Hvepsevåge-,men efter et par dages granskning,er jeg ret sikker på at det må være en Kragefugl alias RAVN/Råge(Hælder mest til Ravn)
Fældningen mellem hånd og arm er typisk for kragefugle på det her tidspunkt på året.
Rovfugl er udelukket,idet at der her i VP,ikke er en rovfugleart som har et jizz som nærværende foto viser!
Så sent som i går så jeg overflyvende Ravn-et temmeligt udslidt eksmpl.i klar fældning med bla.uden kille i halen!
Fuglens vingeformel-lange og slanke,samt det ret brede og muskuløse hoved ved basis tyder på Ravn,det tydelige kraftige(overbelyste)næb siger Ravn...Men svær er den sgu!
Mvh Anders
Fuglens vingeformel tyder
Tommy Jensen skriver fredag 3. juni 2011 kl. 21.26
Hej.
Jeg sad idag og nød vejret i min mors kolonihave, og så op til flere fine eksempler på at råger ser nøjagtig ud som på billedet. Samme fældning, samme jizz.
Selvfølgelig er fuglen en Råge!!
vh Tommy Jensen
Ok da så lad det være en Råge(selvom Ravn uden kile i halen forekommer)
Titlen på fotoet bør være-Råge!
Anders
René Rantzau skriver mandag 6. juni 2011 kl. 14.29
Umiddelbart synes jeg vingerne virker for lange og halen for kort til Råge og der er jo også bud på Hvepsevåge og skrigeørn, men det er´ jo ikke alle fugle der kan bestemmes og jeg tror at dette eksemplar må forblive en sådan, så kan den ikke bare flyttes til "tvivl om bestemmelsen"
Digital støj må være den eneste forklaring på de tilsyneladende mørkere bånd langs vinger og halebagkant.
Ang. 2K Hvepsevåger i Nordeuropa har jeg kun set 2 fugle; begge bestemt på adult dragt med indslag af juvenile mørke armsvingfjer, og begge med indslag af adulte armsvingfjer. Én fotograferet ved Bosporus i sept. 1975, og en anden iagttaget i aug. engang i 1980´erne i Falsterbo.