postet: 4. november 2012 kl. 17:13 emne: for mange meldesystemer
Hvor mange melde systemer er der egentlig? I dag fik vi en melding på birdalarm kl 13.41 om at der var fundet en tornskade i Jylland der åbenbart var meldt ud på birdcall kl 11. Ville det ikke være bedst hvis alle kunne overtales til at bruge det officielle (birdalarm) udmeldingssystem, på den måde kunne man sikre at alle får meldingerne.
Hilsen erik
postet: 4. november 2012 kl. 17:20 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Erik,
Du faar naeppe Birdcall folkene til at aendre system. Jeg forstaar din frustration, men det er da glimrende at der nu er flere gode systemer, og hvis jeg var dig, ville jeg ogsaa tilmeldes birdcall da det baade er gratis og fungerer upaaklageligt. To systemer hos samme bruger virker maaske en anelse overdrevet, men saa har du da baade livrem og seler.
postet: 4. november 2012 kl. 18:49 emne: Re: for mange meldesystemer
Ok Rasmus, det troede jeg den var, men så behøver jeg jo ikke ærgre mig. Jeg synes dog stadig det ville være bedst med et meldesystem, i stedet for som det er nu, hvor der er mindst tre
postet: 4. november 2012 kl. 19:24 emne: Re: for mange meldesystemer
Alle er nok enige om, at et meldesystem ville være bedst. Desværre har DOF satset på et system (Birdalarm), som har mange fejl og faktisk ikke virker i flere dele af landet. Da systemet desuden er ret langsomt og koster penge er der naturligvis mange, som har valgt det fra. Det har åbnet op for det gratis system "birdcall", som vist virker langt mere stabilt.
Jeg får selv Birdalarm og er ikke tilfreds med det. Det er ved at være nogle måneder siden jeg hørte, at systemet ville bilve forbedret, men vi venter stadig.
postet: 4. november 2012 kl. 20:08 emne: Re: for mange meldesystemer
Enig med Erik, ét meldesystem er nok, og der er birdalarm det bedste og det der bør benyttes af alle, selvom der stadig er fejl og mangler på systemet... det bliver vel med tiden forbedret...
postet: 4. november 2012 kl. 20:34 emne: Re: for mange meldesystemer
Der er ikke noget officielt meldesystem, og hvis birdcall virker bedre end birdalarm (og tilmed er gratis), skal man da være mere end almindelig tosset for ikke at bruge det.
postet: 4. november 2012 kl. 21:14 emne: Re: for mange meldesystemer
I og med at der er tre systemer pt, så er jeg tilmeldt til alle 3, og for mit vedkommende så får jeg meddelser mindst lige så hurtigt på birdalarm som på birdcall, dofcall derimod kommer som vinden blæser, bare ikke når der er orkan, men snare når der er vindstille. Udover det så er birdalarm for mig , det bedste system, jeg kan selv vælge hvad jeg vil have af meddelser, det kan jeg ikke med birdcall, hvor alt kommer væltende i den gruppe som man har valgt, derudover kan man på birdalarm nøjagtigt se hvor en given udmeldning er såfremt at "nålen" er sat rigtigt. Udover det så kan jeg også lave mine egner regler, vælge hvilken fugle jeg vil have meddelser på osv, ialt så syntes jeg at det er det bedste, og de håndører det koster at være på birdalarm er jo peanuts når man som jeg er en twitcher der kører fra nord til syd og vest til øst.
Jeg sværger altså til birdalarm, men syntes da også at birdcall er et udmærket system ingen tvivl om det, jeg gider altså bare ikke blive oversvømmet med meddelser jeg ikke kan bruge til noget som helst, derfor Birdalarm for mit vedkommende.
Sebastian skriver at han ikke er tilfreds, jeg ved ikke hvorfor det for ham er langsomt, jeg er ikke en s... teknisk minded, men måske det er noget med telefoner og systemer at gøre, jeg selv kører på Lumia 900 windows phone som bla. har en knaldgod antenne (derfor jeg valgte den fremfor andre) , og jeg har ingen problemer.
postet: 4. november 2012 kl. 21:37 emne: Re: for mange meldesystemer
Birdalarm og Birdcall er gode på hver sin måde.
Birdalarm er god til precis angivelse, når det ellers vil virke, når man står under træernes kroner i et bladhav. Birdalarm er vanvittig langsom at arbejde med på min Android 3.0. Men det er dejligt, at der ikke er begrænsninger i hvad man må sende ud eller ej.
Birdcall er vanvittigt god, fordi det er effektivt, hurtigt og kan uploade billeder. Desuden bruges det jo stort set kun til de sjældere arter, hvorfor man ikke får et hav af beskeder af alt muligt, som kan opfattes som bavl.
DOFcall er ved at være udbrændt. Jeg glæder mig til at det er helt væk, så jeg ikke bliver vækket midt om natten af dagens/foregående dages beskeder.
Så ligesom Freddy er jeg naturligvis på alle 3 systemer. Så mangler jeg bare at være rig, så jeg kan farte land og rige rundt for at få nye DK-kryds.
postet: 4. november 2012 kl. 21:39 emne: Re: for mange meldesystemer
For mig er dof vores officielle forening, og når de er med til at udvikle et meldesystem må det være det officielle meldesystem
Og så ville det være dejligt hvis mulige eller sandsynlige fugle blev meldt ud lidt hurtigere- læs med det samme. Jeg for min del bliver ikke sur hvis det senere viser sig at være en fejlbestemmelse.
postet: 4. november 2012 kl. 21:44 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Erik, kl. 13.00 meldes der ud på birdcall og 13.41 på birdalarm. Flere fra Københavns området nåede fuglen.
Du kan have en mening om hvad der skal være officelt , men det forhindrer da ikke andre i at lave deres system, og udover at jeg foretrækker Birdalarm af mange grunde som jeg har beskrevet ovenfor, så er der jo mange twitchere der er på birdcall, og derfor er jeg der også, og så har jeg et udmærket network hvor vi taler sammen : - )))
Derudover syntes jeg da også at der kun skal være et system , ingen tvivl om det.
postet: 4. november 2012 kl. 22:01 emne: Re: for mange meldesystemer
Man kan vel ikke forvente at alle bruger Birdalarm, blot fordi det dikteres fra Kreml i Vesterbrogade.
Jeg er selvfølgelig ikke tilmeldt Birdalarm, men jeg var i Blåvand i går med SeK, som er tilmeldt. Han fik besked om en Storpiber i "Midtjylland". Han kunne ikke "hente observationen ned", som han sagde. Det kan man ikke i Blåvand pga. ikke optimal dækning! Nu er han hjemme i Kbh. og kan sikkert få at vide, hvor den Storpiber var set henne. I uge 40 var jeg på Mandø, og der er der samme problem. Og det virker heller ikke, hvis man står i nærheden af et træ. Det er da ikke særligt smart.
Birdalarm er tilsyneladende udtænkt af folk, der ved meget om teknik og intet om twitching. Det er helt utroligt overflødigt med et kort, hvor en pil markerer lokaliteten. Jeg ved godt hvor Blåvand og Christiansø ligger.
Birdcall modtager jeg heller ikke, men jeg sender gerne obs ud på systemet. Det er hurtigt at sende ud der, meldingerne kommer ud omgående (også med fotos) og jeg skal ikke betale abonnement for at få lov til at gøre det. Hvis jeg vil vide, om der sker noget i felten, tjekker jeg meldinger på www.birdcall.dk, og det fungerer fint. Hvorfor gøre det dyrt og besværligt, når det kan være så enkelt?!
postet: 4. november 2012 kl. 23:22 emne: Re: for mange meldesystemer
Dofs nye meldesystem har desværre forringet servicen for almindelige medlemmer af foreningen Jeg synes helt klart at DOF har tisset på almindelige medlemmer ved at indføre et betalingssystem (som ovenikøbet ikke kan bruges af ældre telefoner) - og da meldingerne heller ikke bliver offentligt tilgængeligt via nettet, er resultatet af beslutningen desværre blevet så negativt for mig, at jeg ikke længere er medlem af dof.
Det er slut efter mere end 40 års medlemskab.
postet: 4. november 2012 kl. 23:48 emne: Re: for mange meldesystemer
Kære Erik,
hvilke er de almindelige medlemmer af foreningen/DOF? Hvis du mener at folk som du og jeg er de almindelige medlemmer tager du fejl, vi er en meget lille gruppe af medlemmer i DOF.
Jeg forstår ikke hvad problemet er mht. meldinger det er vel stadig sådan at alle på systemet kan melde ud. Jeg ved at flere var klar over at fuglen i dag var en mega sjælden tornskade før jeg vidste noget, og dette var 42 minutter før det kom ud på diverse calls.
Problemet er vel at folk ikke tør/vil sende ud på diverse systemer. Flere af de danske top-twichere ved det meste før det meldes ud.
postet: 5. november 2012 kl. 8:14 emne: Re: for mange meldesystemer
Jeg var måske ikke helt nøjagtig i min kritik af Birdalarm.
Når jeg mener det er langsomt er det fordi det tager mig ca. 20 sekunder at åbne og lukke en besked på systemet. Jeg får mange beskeder og derfor synes jeg det tager uhensigtsmæssig lang tid at læse dem alle.
Det er desuden langt fra altid man kan åbne beskederne - hvilket jo nok er det værste ved systemet. Mange steder i landet kan jeg slet ikke åbne beskederne (f.eks. i Blåvand/Skallingen-området) og så dur hele systemet jo ikke.
At man selv kan tilrettelægge, hvad man gerne vil modtage på Birdalarm og at der er kort med på beskederne er ellers rigtig smart, men fejlene er for grelle til at systemet opfylder mine forventninger.
Umiddelbart er det fint, at der er nogen, der er tilfredse med Birdalarm (og/eller Birdcall). Men for at vi får det optimale ud af et meldesystem skal netop så mange som muligt være tilfredse - det er jo hele ideen med meldesystemerne. Jo flere tilmeldte rapportører, der er - jo bedre bliver systemet.
Jeg er fortsat frisk på at give birdalarm snor - men hvis et gratissystem er bedre vil vi vel alle foretrække det i sidste ende?
postet: 5. november 2012 kl. 10:16 emne: Re: for mange meldesystemer
Snøft, man kan fornemme savnet af de gode gamle dage, hvor vi kun havde DOF-call.
Husk så lige, at hele miseeren startede med kritik af DOF-call, og at DOF vel har gjort forsøg på at tilbyde et bedre system, og jeg går ud fra, at man har haft kvalificerede folk til at arbejde med det. At virkeligheden ikke bare er sort/hvid fremgår af de mange forskellige holdninger, der i forskellige fora er luftet til både bird-alarm og bird-call.
Som situationen er blevet kan jeg kun tilslutte mig både Michael W: Så benyt dog begge systemer, eller Tim H: Lad være med at tilslutte dig nogle af dem og sørg for at få informationerne ad andre veje (f.eks. på nettet, fra gode venner...). Jeg har selv valgt det sidste i mange år - og nåede alligevel den brune tornskade i går, selv om jeg gik rundt i min have i 5 timer uden mobil det meste af dagen.
(At der så ikke skal mere til end en forkert beslutnig om et meldesystem, for at man vælger at melde sig ud af DOF efter 40 år, det er da bare helt til grin.)
postet: 5. november 2012 kl. 10:31 emne: Re: for mange meldesystemer
Sebastian – er du sikker på, at BirdAlarm er problemet?
Jeg har ingen problemer med at modtage BirdAlarm på Skallingen, Blåvand eller andre steder.
BirdAlarm fungerer derude (på min telefon), så min påstand skal være, at det er din dataudbyders dækning, der er skyld i, at du ikke modtager beskederne i ”udkantsdanmark”. Kan du afkræfte, at problemet ikke ligger hos din dataudbyder fremfor BirdAlarm? Hvis "fejlen" ligger hos din dataudbyder, så anklager du, i mine øjne, ganske uretmæssigt BirdAlarm. Så lad os høre om du specifikt kan sige, at problemet ligger hos BirdAlarm og afvise, at din dataudbyders dækning er problemet.
Allan Haagensen skriver, at Birdalarm ikke virker ”under træernes kroner i et bladhav”. Det er altså noget sludder. Naturligvis virker BirdAlarm der (hvis der er datadækning). Men det kan være, at telefonens GPS ikke virker og det er altså ikke BirdAlarms skyld.
Med andre ord, så er det min påstand at BirdAlarm fungerer udmærket. Men systemet kan ikke korrigere for dårlig datadækning, dårlig GPS og lignende. For mig vælger nogle af ovennævnte at blande pærer og æbler sammen for at kunne være kritiske.
Og så skal THH have et smil, da han er på banen med en viden om BirdAlarm uden selv at være bruger og have indgående kendskab til BirdAlarm :-).
postet: 5. november 2012 kl. 11:11 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Morten
Det kan godt være, at det er dataudbyderen som du siger. Jeg bruger 3, hvad bruger du? Og oplever du slet ikke de problemer jeg nævner?
Det er selvfølgelig godt, hvis der er en løsning, men jeg tvivler (ligesom flere af de ovennævnte debattører) på, at en løsning er nært forestående. Der er folk som synes birdcall er bedst og folk, der synes birdalarm er bedst og så længe det er tilfældet vil der vel være to systemer - det siger sig selv.
postet: 5. november 2012 kl. 11:32 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Sebastian
Jeg bruger Telmore, der går via TDC. Jeg oplever ikke dækningsproblemer og kan derfor ikke så kategorisk sige, at BirdAlarm er problemet. Fx stod JSH, MKH, IBJ og jeg på spidsen af Skallingen og sendte en Dværgværling ud på BirdAlarm. Jeg kunne også sende Hvidbrynet ud fra golfbanen i Ho samt fra Blåvand by. De kom ud på systemet, idet jeg selv modtog dem. Så jeg kan ikke være så kategorisk, som du er, og give BirdAlarm skylden.
Men jeg har stor respekt for de – der har så indgående viden, at de kan sige, at det er BirdAlarm, der er problemet. Jeg besidder ikke den viden, men er klar over, at nogle forudsætninger for BirdAlarm skal være opfyldt for at BirdAlarm kører effektivt. Hvis forudsætningerne ikke er opfyldt, så er det klart, at BirdAlarm har udfordringer. Men det er altså ikke BirdAlarms skyld, hvis nogle ikke har GPS dækning eller datadækning.
postet: 5. november 2012 kl. 11:44 emne: Re: for mange meldesystemer
Jeg har netop tilmeldt mig Birdcall, og det virker ganske fint selv hernede.
Og hvad kan jeg så meldinger om Brun Tornskade i Aarhus og Krydstået Topspringer i Skrupafsted til?
Tjae det er som at spise optøet is og suppe med en tandstik, MEN det giver mig et socialt kick og en illusion til mig & mine omgivelser om at jeg har venner der gider smse til mig helt fra Danmark (de ved jo ikke at Borealis blot er en dykand).
Så jeg kan varmt anbefale Birdcall på den konto, og jeg er faktisk sikker på BirdAlarm dækker samme behov.
Mvh
Michael som er oprigtig glad for sin nye sociale potensforlænger
postet: 5. november 2012 kl. 13:06 emne: Re: for mange meldesystemer
Den evig tilbagevendende diskussion ;-)
Den overvejende holding blandt dem jeg kender der bruger BirdAlarm er positiv og jeg har svært ved at genkende Sebastians problemer.
Det er klart at systemet kræver datadækning for at virke, men det gør Birdcall vel også? Og som Morten skriver er der stor forskel på datadækningen for de enkelte udbydere. Jeg har selv haft Telia, som havde store problemer med selv almindelig telefondækning her hvor jeg bor, 10 km syd for Odense. Om det er Udkantsdanmark, skal jeg lade være usagt, men efter jeg skiftede til CBB har den generelle dækning over hele landet været bedre.
Det eneste problem jeg har med BirdAlarm er, at jeg har svært ved at høre push-meddelserne på min iPhone, men jeg kan desværre ikke ændre lyden til noget mere hørebart. Men det er ikke et problem jeg vil tilskrive BirdAlarm ;-)
postet: 5. november 2012 kl. 14:19 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej
Jeg burde helt sikkert ikke udtale mig, da jeg ikke bruger disse systemer, men jeg synes det er meget irriterende, at man ikke kan se de seneste nyheder her på netfugl, som man kunne på Dofcall. Jeg forstår godt, at en del af os ældre synes det er trælst, at man på den måde forsøger at tvinge folk til at købe et system, hvor man er afhængig af noget teknik, der åbenbart ikke virker - og selv om det gjorde - ville jeg aldrig kunne få det til at fungere. Kunne vi ikke få nyeste meldinger tilbage på netfugl, så også vi ældre kan følge med? Jeg synes der er vel meget pengemaskine over det, og i mine mest sortseende øjeblikke tænker jeg, at skulle jeg finde en amr.krikand nogensinde igen - så skal den ihvertfald ikke ud på pengemaskinetjenesten, for det er vel meningen at vi deler observationerne imellem os, lige nu synes jeg ikke der bliver givet den anden vej - så på med seneste meldinger igen her på netfugl.
postet: 5. november 2012 kl. 15:47 emne: Re: for mange meldesystemer
Selvfølgelig virker birdalarm under træernes kroner, hvis jeg venter 5-10 min. på at få den i gang på min Android 3.0.
Men så længe kunne Høgeuglen i St. Hareskov ikke vente, da jeg genfandt den, og forsvandt for mig p.g.a. at jeg følte mig tvunget til at glo på det skide display. Heldigvis blev den igen genfundet lidt efter, men måske kun fordi folk fik det at vide af omveje. Jeg ringede nemlig til Lars Krogh (LAK), som vente sin bil og kom tilbage til skoven, og fortalte at jeg havde genfundet den.
Venlig hilsen DK's uheldigste ornitholog, som selvfølgelig skulle til en kedelig jobsamtale netop i dag, hvor JAE tilbød lift til Brun Tornskade. Desuden er min motorcykel brudt sammem i ventilerne. 2012 bliver hermed mit værste år i 32 år som fuglekigger.
postet: 5. november 2012 kl. 17:28 emne: Re: for mange meldesystemer
Allan!
DK's NÆST-uheldigste, du overgår ikke Rune Bisp...
Desuden,... se lyst på sagerne. "Kedelig" jobsamtale? Se sådan på det: Du får jobbet, skider på ventilerne og køber en 'cykel (og en ny Android og smider den gamle efter Høgeuglen). Til foråret har du to-ugers betalt ferie, og inden du får sagt Brun Tor..... er du på Happy Island, står med en ordentlig kop baijiu med sugerør og solskoldet vom, en Mega-kæp i øret og vader i Brune Tornskader. 2013 kan blive dit bedste år som fuglekigger.
postet: 5. november 2012 kl. 18:14 emne: Re: for mange meldesystemer
Enig, Michael...Min eneste trøst i denne kaskade af lussinger er, at jeg trods alt har set dem (sidste 14 dages mega'er) før, blot ikke i DK. Som Allan ville jeg forfærdelig gerne se dem nu, men kaskaderne af sejlere, smådrosler og Phyll'er på Happy Island har givet mig en vis overbærenhed overfor missede DK'ere - selv om det er ved at være på tide med en genoptankning. Som Michael ønsker jeg dig trods alt tillykke, hvis du skulle ske at blive arbejdsramt - nyd indtægtsfremgangen med en ny hittransporter, eller en hitrejse under fremmede himmelstrøg. Og husk, ingen har det værre end Michael Laudrup, for det er altid ham det er mest synd for! KH Jan.
postet: 5. november 2012 kl. 18:48 emne: Re: for mange meldesystemer
Drenge tør øjnene - Thomas Hellesen og jeg kører på den i morgen. I er velkomne.
Jeg er helt enig med Erik, der startede denne tråd. Lad os få ét autoriseret system, der kan meldes på. Flere systemer øger kun muligheden for at nogle ikke får adgang til vigtig viden. Det hedder risikominimering, at vi får en indgangsdør til deling af viden. Hvis jeg mod forventning laver en af de tunge, så melder jeg ud ét sted - Bird Alarm. Dem der så ikke har det får meddelelsen gennem deres personliger netværk senere, og det kan blive skæbnesvanger forsinkelse af budskabet....
Min personlige erfaring med Bird Alarm er kun af de gode. Min tele- og dataudbyder er Telia og det funker i de fleste randområder.
Penge er ikke et mål i livet - det er et middel til gode oplevelser, så forhåbentlig får du jobbet Allan ;-)
postet: 5. november 2012 kl. 18:55 emne: Re: for mange meldesystemer
Jeg håber ikke at få jobbet, så jeg bliver spærret inde igen i halvsterilt miljø, som jeg havde været i 20 år før hen. Jeg ved godt at arbejde er vor tids største religion, men jeg er ikke religiøs.
Jeg bruger Telmore som udbyder, og Telmore er jo opkøbt af TDC, og bruger dermed TDC's netværk. Da TDC siges at være det bedste netværk, er langsomhedsproblemet ikke netværkets skyld.
postet: 5. november 2012 kl. 21:41 emne: Re: for mange meldesystemer
Hvis jeg er den eneste, der oplever problemer med systemet, så er det klart, at der må være noget galt med min udbyder eller med min telefon.
Jeg synes dog, at jeg har hørt om en del andre, som har oplevet tilsvarende problemer?
Jeg synes ikke, at have problemer med at modtage push-beskederne - det virker fint. Det er når jeg skal åbne pushbeskederne, at min telefon undertiden tænker påfaldende længe (I f.eks. Blåvand og på Christiansø venter jeg undertiden i halve timer!). Jeg synes at have hørt om andre, der har samme problem, eller hur?
En anden ting, der undrer mig er, at når jeg har åbnet en besked så går der ret præcist 15 sekunder fra, at jeg har trykket på "Tilbage", før jeg rent faktisk kommer tilbage til menuen/oversigten. Systemet synes her at reagere meget langsomt. Er det kun mig, der det problem, eller er der andre?
Endelig generer det jo, at der ikke er en form for oversigt, hvor man kan se alle obs og lokaliteter (og helst også observatører). Generer det slet ikke jer andre?
Alle disse kritikpunkter synes at fungere bedre på birdcalls (som jeg dog ikke får, da jeg forsøger at sympatisere med DOF og Birdalarm - hvilket igen er svært, da det øjensynligt virker dårligt). Jeg synes umiddelbart, at Birdalarm burde være bedre til at tilfredstille alle kunders behov, da det jo er et betalingssystem og jeg synes vel ikke det er forkert at forvente, at Birdalarm på alle punkter som minimum kan konkurrere med Birdcall.
Jeg håber nogen vil dele deres erfaringer, for hvis jeg er alene, er det (som Morten skriver) måske nok uretfærdigt, at jeg bebrejder Birdalarm.
Mvh Sebastian
PS: Jeg har naturligvis fuld forståelse for at mange er meget begejstrede for birdalarm. Birdalarm har mange fine kvaliteter og alle birdere har ikke samme forventninger eller krav til et meldesystem. Jeg ønsker mig blot et system, som tilfredsstiller alles behov (selvom det givetvis er utopi).
postet: 6. november 2012 kl. 8:09 emne: Re: for mange meldesystemer
Jeg har oplevet flere af de samme problemer, så du er bestemt ikke den eneste Sebastian.
Bl.a. de ca. 20 sekunders ventetid mellem, at push beskeden kommer til det er muligt at læse beskeden. Ligeledes har jeg også flere gange været så tilpas langt ude på landet, så der ikke har været mulighed for at hente hele beskeden ned selvom jeg forinden har modtaget push beskeden. Det er dog yderst sjældent og i alle disse tilfælde har datadækningen været elendig = nærmest ikke eksisterende. Har til gengæld ikke oplevet de 15 sekunders ventetid ved tilbageknap. Og har ej heller haft problemer i de danske skove udover generel dårlig datadækning.
På trods af disse ”problemer”, så ændrer det dog ikke ved min generelle vurdering eller oplevelse af Bird Alarm. I modsætning til dig, så har det ikke fået mig til at tage ”Nej-Hatten” på :-) Igen af disse ”problemer” ændrer på systemets funktion og virker højst lidt irriterende. I den ideelle verden kunne applikationen helt sikkert været programmeret anderledes, så genen ved dårlig datadækning blev mindre mærkbar. Ligesom de 20 sekunder mellem push beskeden og muligheden for læsning simpelthen ikke burde eksistere! Det ændrer bare stadig ikke ved det faktum, at den generelle funktion fungerer upåklageligt og at systemet vel er meget tæt på det ideelle meldesystem til sjældne fugle. Og ja, det skal jeg naturligvis sige når jeg sidder i DOF’s Bird Alarm styregruppe ;-) Men tro det eller lad være… det mener jeg rent faktisk!
Som tidligere omtalt, så arbejder Nordic Station på en ny applikation. Et beta version testes i øjeblikket af Club300 i Sverige ligesom vi har haft mulighed for at teste den i et par uger. Sidste melding på lanceringsdato er slutningen af december, men det er vist stadig lidt usikkert.
Derudover kan det oplyses at der nu er ca. 420 betalende danske brugere af Bird Alarm.
Disse har bestemt taget systemet til sig omend der endnu ikke sendes nær så mange meldinger ud på systemet, som det lægger op til og som der f.eks. gør i Sverige. Hermed en opfordring til, at sende nogle flere meldinger ud på mere eller mindre sjældne fugle.
Lidt statistik for brugen af de tre systemer i oktober måned i år (tallene er ikke eftertjekket):
Bird Alarm: 424 meldinger (ca. 13,7 pr. dag)
Birdcall: 185 meldinger (ca. 5,9 pr. dag)
DOFcall: 132 meldinger (ca. 4,2 pr. dag)
Til sammenligning kan det oplyses, at der sidste år i oktober blev sendt 499 meldinger ud på DOFcall.
Alle systemer har meldinger fra hele landet. Det ses dog, at antallet af meldinger på Bird Alarm fra specielt Nordjylland er mindre end hvad man skulle forvente? Det råder Birdcall dog rigeligt bod for, da ikke mindre end 70 meldinger (38% af alle meldinger) var fra de to nordjyske lokalgrupper! Det skal ses i kontrast til, at der i samme periode kun blev sendt 7 meldinger ud på de to sjællandske lokalgrupper på Birdcall. Ligeledes var 11 af de 185 meldinger på Birdcall fra udlandet, hvilke ikke er medtaget for Bird Alarm, da der her er langt over 1000 meldinger!
Hvor mange personer, der aktivt benytter Bird Alarm er svært at få overblik over, men det virker til at være relativt mange. Det er noget nemmere for Birdcall, da langt størstedelen af alle meldinger sendes ud af godt en håndfuld personer fra primært Nordjylland.
postet: 6. november 2012 kl. 9:08 emne: Re: for mange meldesystemer
Som sædvanligt et sobert indlæg fra Jens (men han har også lige været på Azorerne og skudt papegøjen).
Jeg ser altså ikke de store konflikter i pt. at have to meldesystemer, BirdCall og Bird Alarm, så længe ingen af de to systemer fungerer ideelt. Men indrømmet har jeg altså svært ved at finde de store ulemper ved f.eks BirdCall, især det faktum at det er stort set gratis med undtagelse af udgifterne til datatrafik. Uanset er brugerbetalingen antageligt Bird Alarms største ulempe, som jeg ser det. Det er altså svært at forstå den udgift, især når man forholder de to systemer til hinanden. Jeg forstår godt udgifterne til udviklingen og implementeringen af Bird Alarm, men det er pt. ved at blive overhalet indenom af det gratis BirdCall.
BirdCall er for ALLE, og ingen behøver medlemsskab af en forening for at anvende systemer... Det er OGSÅ en stor fordel i forhold til Bird Alarm!
Peter Hedegaard nævner problematikken omkring de manglende opdateringer af usædvanlige fugle på Netfugl. Det er en ting som kører upåklageligt på club300.dks hjemmeside! Så det kan sagtens lade sig gøre, og jeg er næsten sikker på, at Bird Alarm ikke taber hverken ansigt eller penge ved at erstatte de visne og manglende opdateringer på det gamle DOF-call. Tværtimod bør Bird Alarm ikke være konfliktsky og gemme sig bag håbet om den nye applikation vil redde skuden. Det vil også være god reklame for Bird Alarm - med mindre folk så vil konstant vil tjekke Netfugls opdateringer ;)
Betragt det som en super service, at der nu er flere tilgængelige meldesystemer på banen, og at den ene er gratis og for alle.
Ellers ender det i grøftegravning, hvor de to systemer konkurrer indtil Bird Alarm bliver gratis :) Bird Alarms største problem er udgiften for brugerne, og det uanset der er mange venlige DOF'ere der gavmildt supporter ders meldesystem.
postet: 6. november 2012 kl. 9:09 emne: Re: for mange meldesystemer
Interessant diskussion - Netfugl back on track?
"Jeg ved godt hvor Blåvand og ChrØ ligger", er et sjældent dårligt THH-argument, for alle ved sgu hvor de to steder ligger. Men problemet opstår jo når den præcise lokalitet er angivet (halv)dårligt i en Birdcall/DOFcall pga hitfeber hos en solo-observatør. For da er man pludselig afhængig af at skulle ringe (og forstyrre) observatørerne, eller bruge andre fiksfakserier for at finde fuglen.
BirdAlarm er på den front milevidt foran de ækvivalente systemet Birdcall (kombineret med GPS-apps) og DOFcall. Det er lynhurtigt at melde fuglen ud, og man er sikker på, ikke at blive ringet op af twitchere som lige skal have bekræftet dit-og-dat (vedr. lokalitet).
Jeg har sjældent større problemer med BirdAlarm (iPhone 4s og Telmore), og hvis der er problemer, genstarter jeg app'en og er tilbage i gamet. Så langt så godt...for der er - som SeK skriver - mange irriterende fejl i systemet. De mange drop-down-menuer er overkill, nuvel, men den rækkefølge data indkommer i er (fortsat) håbløs. Den allerførste melding der ankommer - som kan læses inden selve beskeden hentes ned - skal (selvfølgelig!) indeholde artsnavn, nærmeste større lokalitet og observatørnavn. Det kan ikke være så svært, for det er blot samme lille datamængde som en simpel DOFcall/Birdcall.
Når resten af beskeden så kommer (ofte meget hurtigt på mit system), har man taget stilling til om man vil rykke, og står nu med en præcis stedangivelse og yderligere oplysninger.
Af mindre betydning (for nogen) er præcisionen i artsnavnet, for med BirdAlarm undgår man (dumsmarte) forkortelser som "bryn" (gulbrynet værling?), rødtop, hugle, spugle, øpik, mongol osv.
For ikke så længe siden kunne man på birdcall.dk også læse om en Lapværling i Skagen - der var hverken stedangivelse eller angivelse af observatørnavn, state og the art?
Men OK, BirdAlarm har også resulteret i en udetaljeret matter-of-fact-melding om Rosenterne i København...fuglen var en Rovterne(!). Og tre udmeldinger af Swainsons i Karise på Stevns, som dog hurtigt blev præciseret.
Muligheden for at til- og afmelde meldinger om specifikke arter og/eller (8-9) sjældenhedskategorier taler for sig selv, og er - efter min mening - et kvantespring i fht. DOFcall/Birdcall.
MEN der er plads til forbedringer her...
Og apropos forbedringer, så er hagen ved BirdAlarm at det er meget tidskrævende at fejlmelde systemet. Jeg havde nok forestillet mig at der var hyret et par erfarne twitchere som testpersoner, der opsnappede de mange (oplagte) småfejl, og sørgede for at BirdAlarm downloades som en "essentiel information"(lille datamængde) og dernæst en "detaljerede oplysninger" (større datamængde), som nævnt ovenfor.
Selvfølgelig er det smart at Birdcall i realiteten er gratis, det er indiskutabelt. Især er det smart når BirdAlarm ikke er oppe i omdrejninger, men alligevel koster ca. kr 300,- årligt.
For mig at se, er der store fordele og ditto ulemper ved begge systemer, så jeg er ofte i tvivl om hvilket system, jeg skal fortsætte med i 2013.
Medmindre BirdAlarm opper sig (dvs. foretager fornødne forbedringer, samt sænker prisen som plaster på såret), begynder jeg nok at sætte mig ind i hvordan man melder ud via retro-systemet Birdcall... Det er langt bedre end ingenting!
Spændende med den nye version, JSH nævner.
Hvis det var Tip13, ville jeg gætte på at der kommer et tredje system (ja, tredje, for til den tid eksisterer DOFcall ikke) i 2013, som indeholder det bedste fra begge systemer, men koster 125,- årligt, og som tilgodeser alle fraktioner af twitchermiljøet: teknik-freaks, smart-phone-analfabeter, nye- og gamle twitchere, VP-, DK-, års- og lokal-twitchere, nærrigrøve, studerende, folkeskoleelever osv.
Bare giv mig et hit, så skal jeg nok sørge for at få det ud i æteren hurtigere end du kan stave til Sibirisk Jernspurv...
postet: 6. november 2012 kl. 11:30 emne: Re: for mange meldesystemer
Jeg har ligesom Sebastian også problemer med langsommelighed når meldingerne skal åbnes ude i felten. Når det sker har jeg testet om dataforbindelsen skulle være langsom, men internet og øvrige apps fungerer upåklageligt og hurtigt. Jeg bruger Telmore og nyeste android version.
Udover dette har jeg store problemer med at push beskederne modtages med store forsinkelser (har også oprettet et indlæg på birdalarms forum). Nogle gange 1,5 times forsinkelse og det er altså simpelthen ikke acceptabelt. Ofte modtager jeg 3-4 forsinkede meldinger samtidig med en ny der modtages korrekt. Forsinkelserne er blevet færre, men det sker løbende alligevel. Den sidste uges tid, har det virket som om forsinkede meldinger modtages lige så snart jeg går ud af døren og går over på 3G istedet for wifi. Og nej der er ikke noget galt med mit eget trådløse netværk, som både fungerer med pc, tablet, og apps på telefonen. Hvis jeg misser en Lapugle i Nordsjælland :-) pga en forsinkelse så ruller der hoveder!
Derudover er der andre småting som også påpeges burde ændres, især angivelser af lokaliter som gør at man hele tiden er nødsaget til at åbne app´en for at se hvor fuglen er set eftersom bl.a Hovedstaden er et vidt begreb i Birdalarm.
Rettes disse og andre småfejl er der i mine øjne ikke tvivl om at systemet bliver det mest optimale.
postet: 6. november 2012 kl. 12:35 emne: Re: for mange meldesystemer
Problemer med at push-beskeder modtages "i klumper" når man forlader wifi og går over på 3G skyldes sandsynligvis, at de porte som anvendes til push er blokerede på dit wifi (routeren) og har ikke noget med BirdAlarm at gøre!
Har du ikke samme fejl på Gmail (hvis du bruger app'en)?
Hvis det er tilfældet, så er det ikke BirdAlarm der skal skydes på, men derimod opsætningen af din router.
postet: 6. november 2012 kl. 12:55 emne: Re: for mange meldesystemer
Jeg er en af de mange københavnske birdere, der spænderer rigtig mange felttimer i Skåne (op mod 50%, og har derfor stor glæde af BirdAlarm, idet alle svenske beskeder på det svenske BMS videresendes til BirdAlarm. De seneste tre år har jeg abonneret på BMS, men det behøver jeg ikke mere.
Jeg twitcher lige så gerne i Sverige som DK, så for mig er der ingen tvivl om, hvilket meldesystem jeg foretrækker. Jeg oplever sjældent problemer med App'n (iPhone 4), og når det sker, er det altid problemer med netværksforbindelsen, der er årsagen. Som flere andre havde jeg også problemer med forbindelsen på Mandø i uge 42, og på hele det sydlige Fanø, inkl Sønderho, var jeg helt uden netforbindelse og kunne ikke engang ringe ud. jeg benytter Telenor, men overvejer at skifte til anden udbyder. Telmore er måske værd at overveje.
postet: 7. november 2012 kl. 13:41 emne: Re: for mange meldesystemer
Ander: Nej jeg har ikke samme fejl på gmail, push modtages korrekt med det samme. Det samme gør sig gældende på andre apps som bruger push. Men jeg vil da alligevel lige undersøge det du siger om portene.
Det skal lige noteres at de forsinkelser jeg beskriver ikke kun kommer når jeg forlader wifi, det sker også når jeg er på 3G.
Og Lars du har fuldstændig ret i at det er fedt at svenske meldinger også er med. Så jeg fortrækker bestemt også birdalarm når det virker perfekt.
postet: 8. november 2012 kl. 10:17 emne: Re: for mange meldesystemer
Det er jo rigtigt nok, at det er lidt dumt, at man skal være DOF-medlem for at være tilkoblet Birdalarm.
Et meldesystem er jo mest effektivt, når så mange som muligt er på. Diverse krav og begrænsninger er derfor med til at forringe det enkelte meldesystems succes. Derfor er kravet om DOFmedlemsskab jo på sin vis også med til at forringe systemet - i hvert fald en lille smule...
postet: 8. november 2012 kl. 11:53 emne: Re: for mange meldesystemer
Ville det ikke være en brandgod ide at erstatte de forældede DOF-Call meldinger med BirdCall meldingerne? Det koster intet, og er langt bedre opdaterede end DOFCall meldingerne... Er efterhånden lidt træt af at læse om Sabinemågen på Amager, og tilsvarende "gamle nyheder"
postet: 8. november 2012 kl. 12:24 emne: Re: for mange meldesystemer
Det er ikke en helt dårlig pointe, Michael.
Problemet er jo så bare, at Netfugl er lidt forlovet med DOF, som er lidt gift med Birdalarm. Og Jens Søgaard som er chef for Netfugl sidder/sad i en eller anden rådgiverfunktion for Birdalarm.
Så selvom det måske synes oplagt, at birdcall overtager Dofcalls plads her på Netfugl, så kræver det vist noget tilvænning fra både DOF og folkene bag Netfugl.
postet: 8. november 2012 kl. 12:44 emne: Re: for mange meldesystemer
I og med at Birdalarm koster penge for os der er tilmeldt , så ville det være ret ulogisk at lægge udmeldningerne opdateret på netfugl, det siger vel sig selv, skulle det ske at man lægger det opdateret på netfugls forum, så skal jeg ikke være på birdalarm såfremt det koster penge, hvorfor skulle jeg da det, jeg kan jo gratis se udmeldningerne !!
Såfremt at man alligevel gør det, så vil jeg da håbe at det kun er Sub og DK der lægges på, så vi er fri for de tåblige rebuser der blev lagt på netfugl under andre, eksempelvis fra Skagen.
Jeg er enig med Sebastian at det er dumt at man skal være medlem af DOF for at kunne være på birdalarm .
Og jeg er enig med SEK at et system med så mange som muligt på er effektivt , Birdalarm har over dobbelt så mange tilmeldt som Birdcall : - )))
Og sjovt så meget Westerbjerg er på vedr. Birdalarm, han sidder millioner af kilometer fra Danmark så og sige hele tiden : - )))jeg siger dermed ikke at du ikke skal kommentere gode Michael.
postet: 8. november 2012 kl. 12:47 emne: Re: for mange meldesystemer
Og jeg mener ikke at Birdcall skal på netfugl, det glemte jeg lige at tilføje, at netfugl som er linket til DOF skulle optage et "konkurrende" system syntes jeg er ulogisk, men birdcall kunne jo komme på club300
postet: 8. november 2012 kl. 12:56 emne: Re: for mange meldesystemer
Og så man ikke have en mening om "JERES " meldesystem. Jeg synes det virker tåbeligt, og ja det rager ikke mig hvad I glor på og ellers foretager jer. Jeg er glad for mit gratis BirdCall uanset at jeg ikke er i DK. Der er også nogle som er glade for meldinger fra udlandet og eksempelvis Sverige. Jeg skal nok holde min kæft om jeres meldesystemer også selv om jeg er hule medlem.
postet: 8. november 2012 kl. 13:39 emne: Re: for mange meldesystemer
Sebastian – inden du forsøger at give folkene bag Netfugl skyldfølelse, så er du velkommen til lige at høre dem ad, hvad deres holdning rent faktisk er. Nogle vil nok mene, at der er mere vægt i din argumentation, hvis du ved, hvad du taler om.
Med det udsagn du lige har kommet med er du retur i din tidligere retorik, hvor du også kategorisk skrev om BirdAlarm, at det ”faktisk ikke virker i flere dele af landet”. Når du så bliver spurgt til, om du kan afvise om det er din dataudbyders skyld, at du har BirdAlarmproblemer, så svarer du ”Det kan godt være, at det er dataudbyderen som du siger.
Så inden du giver mig, som en af Netfugl folkene, skyld for et eller andet eller en holdning, så foreslår jeg, at du undersøger sagen og måske endda går så vidt som til at spørge mig!
På den måde sikrer du, at læseren ikke tænker, at ”Sebastian sikkert nok endnu en gang udtaler sig kategorisk om noget, han ikke har kendskab til”.
postet: 8. november 2012 kl. 14:02 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Morten
Du må, når du er færdig med at forsøge at forbedre Sebastians debatkultur, hvilket egentligt er et meget prisværdigt projekt at kaste sig ud i, gerne svare på spørgsmålene. Kommer der opdateringer her på netfugl igen? Er i gift med nogen. Sådan som jeg ser det, gjorde det siden her meget aktuelt. I min verden, får de, der betaler jo muligheden for at rykke med samme efter et hit, mens vi andre jo ikke får beskeden med mindre vi er på nettet. Jeg kan snildt leve med først at se, hvad det er jeg selv skal ud og finde i morgen, når jeg får tændt min EDB-maskine om aftenen.
postet: 8. november 2012 kl. 14:18 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Morten
Undskyld hvis jeg har misforstået noget. Nu taler jeg jo ofte med både dig og Jens og hvis jeg har misforstået noget må du gerne skrive det her. Er der en anden grund til at Birdcall ikke vises her på siden end den jeg har angivet???
Mht. Birdalarm er det naturligvis et problem for/med Birdalarm, hvis man på trods af mobildækning ikke kan downloade beskederne. Jens Søgaard bruger i øvrigt samme udbyder som jeg, så du kan høre ham ad. Beklager i øvrigt at min debatkultur er så ringe - det må skyldes min strenge katolske opdragelse.
postet: 8. november 2012 kl. 15:50 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Peter
Jeg bliver nok ikke færdig med at forbedre Sebastians debatkultur, så jeg håber, at du accepterer, at jeg forsøger at svare inden :-).
Som jeg har hørt det, så vil der komme opdateringer fra BirdAlarm på Netfugl og Pandion. De vil, som jeg opfatter det, blive vist på nogenlunde samme måde som på C3 i Sverige. Du kan se, hvad der vises på C3 i den orange bjælke. Om Netfugl og Pandion kun får lov til at vise de seneste par meldinger, som på C3, aner jeg intet om. Men jeg er overbevist om, at de bliver af samme type, hvilket vil sige, at de angiver art og region, men ikke lokalitet. Når du så spørger, hvornår det bliver vist, så er svaret ”fisk”. Det er, mig bekendt, ikke Netfugl, der har beslutningskompetencen på det punkt.
Det har været Netfugls opfattelse, at når C3 har kunnet vise BMS, så måtte Netfugl også kunne få lov til at vise BirdAlarm. Det har Nordic Station indvilget i. Om Netfugl får mere end det, der er på C3, kan jeg ikke svare på.
Så de der gerne vil have BirdAlarmmeldinger på Netfugl skal nok blive imødekommet. Men hvis det ikke er godt nok og mere vil have mere, så tvivler jeg på, at det kan lade sig gøre.
postet: 8. november 2012 kl. 15:52 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Sebastian
Om du har misforstået noget – eller for den sags skyld forstået noget, er meget svært for mig at vide.
Men når du skriver ”så kræver det vist noget tilvænning fra både DOF og folkene bag Netfugl”, så opfatter jeg det som om, at du mener, at folkene bag Netfugl har en modstand mod at vise BirdCall på Netfugl.
Mener du, at du kan citere Henrik, Jens og mig for det?
postet: 8. november 2012 kl. 17:19 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Morten
Sikken du er i offensiven i denne debat.
Jeg er stadig i tvivl om, hvad min brøde helt præcist er. Du mener tydeligvis, at jeg har misforstået et eller andet - men jeg kan ikke se, hvad det skulle være?
Kan du forklare mig, hvad det er?
Mht. om jeg kan citere folkene bag Netfugl for at de (altså dig og Jens!) har noget mod at vise Birdcall på Netfugl, så er det jo nok bedst at du svarer. Spørgsmålet er jo for såvidt relevant nok at få besvaret. Og det er jo dig, der ved det bedst - men du har alligevel ikke svaret??
postet: 8. november 2012 kl. 18:30 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Sebastian
Det anede, at det var noget du ikke havde forstået – fremfor noget du havde misforstået.
Jeg skal gerne forsøge, at forklare mig igen. Som jeg forstår din sætning ”så kræver det vist noget tilvænning fra både DOF og folkene bag Netfug”, så ligger du folkene bag Netfugl ord i munden, som jeg ikke lige genkender. Det forsøgte jeg at forklare i mit forrige indlæg.
Men du vil gerne have, at jeg svarer på spørgsmålet, om du kan citere os for at have en modstand mod at vise Birdcall. Mit svar er, at du ikke kan citere os for det, hvilket, ret beset, også var grunden til, at jeg stillede spørgsmålet angående, om du mente, at du kunne citere Henrik, Jens eller mig for det.
Og når du ikke kan citere os for det, så undrer det mig såre, at du gerne vil have os til at fremstå sådan.
Bemærk at det ikke er stillet som spørgsmål. Det er med vilje. Så behøver du ikke svare og tilmed skal jeg ikke mere gøre mig tanker om, hvad du forstår og ikke forstår.
postet: 8. november 2012 kl. 19:12 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Morten
Jeg har fortsat ikke helt forstået, hvad det mon helt præcist kan være, som jeg ikke forstår. Såvidt jeg har forstået synes det dog så forholdsvis uforståeligt, at det forståeligvis næppe er helt nødvendigt, at jeg rent faktisk forstår det - hvis du forstår, hvad jeg mener?
Sagt på en anden måde havde jeg oprindeligt slet ikke tænkt mig at citere dig for noget (det med citater var vist noget du bragte på bane) blot forklare, hvorfor Birdcall næppe kommer på Netfugl lige foreløbig.
Jeg tror, at de fleste, som læser denne tråd netop vil have forstået, at det ikke er Netfugls ambition, uanset hvad ordvalget så måtte være.
postet: 8. november 2012 kl. 19:47 emne: Re: for mange meldesystemer
Nu tror jeg det er på tide at I to bananer (Sebastian og Morten) enten mødes eller griber knoglen og snakker sammen.
Det kan nogle gange være godt at udtrykke sig skiftligt, men der kan også opstå mange misforståelser som kan rettes mundtligt.
Og åbenbart synes denne debat at være kørt ind i en hårdknude - eller måske nærmere et hårnålesving...
postet: 8. november 2012 kl. 20:09 emne: Re: for mange meldesystemer
Helt i orden Sebastian. Jeg har nemlig selv prøvet situationen :-)
Og vi skulle jo gerne ha' fundet nogle flere hits ved Lakolk af et makkerpar som jer to! :-))
postet: 8. november 2012 kl. 21:18 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Sebastian
Nu skriver du at ”Birdcall næppe kommer på Netfugl lige foreløbig” og ”at det ikke er Netfugls ambition”, at få vist BirdCall.
Jeg undres over, hvor du har den viden fra. Det får mig til at skrive nedenstående. Jeg forventer ikke, at du forstår det, hvilket jeg håber, er forståeligt for dig. Måske rammes du ikke af forståelsens glæde, men så måske dog af genkendelsens glæde – så kan vi glædes over det.
Sebastian – inden du forsøger at give folkene bag Netfugl skyldfølelse, så er du velkommen til lige at høre dem ad, hvad deres holdning rent faktisk er. Nogle vil nok mene, at der er mere vægt i din argumentation, hvis du ved, hvad du taler om.
Med det udsagn du lige har kommet med er du retur i din tidligere retorik, hvor du også kategorisk skrev om BirdAlarm, at det ”faktisk ikke virker i flere dele af landet”. Når du så bliver spurgt til, om du kan afvise om det er din dataudbyders skyld, at du har BirdAlarmproblemer, så svarer du ”Det kan godt være, at det er dataudbyderen som du siger.
Så inden du giver mig, som en af Netfugl folkene, skyld for et eller andet eller en holdning, så foreslår jeg, at du undersøger sagen og måske endda går så vidt som til at spørge mig!
På den måde sikrer du, at læseren ikke tænker, at ”Sebastian sikkert nok endnu en gang udtaler sig kategorisk om noget, han ikke har kendskab til”.
postet: 8. november 2012 kl. 21:50 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Morten
Du har selvfølgelig ret i, at min kommentar jo var baseret på en antagelse, som er formet af det kendskab jeg har til Netfugl.
Da der blev spurgt om Birdcall kommer på Netfugl så svarede jeg nej ud fra den viden/erfaring jeg har om/med Netfugl. Jeg mener ikke selv, at der er de store chancer for, at jeg har taget fejl. I så fald havde du vel også korrigeret mig?
Jeg tænker, at din indignation mod mit indlæg udspringer af, at du mener jeg udtalte mig på Netfugls vegne. Det gjorde jeg naturligvis ikke. Jeg udtalte mig om blot om et hypotetisk scenarie (Birdcall på Netfugl), som jeg fandt og sådan set fortsat finder ret usandsynligt - i hvert fald som sagerne står pt.
Jeg beklager, hvis jeg har gjort dig uret eller hvis du føler jeg har gjort dig uret.
postet: 8. november 2012 kl. 21:59 emne: Re: for mange meldesystemer
I det spinkle håb om at dreje tråden tilbage på rette spor igen, vil jeg allernådigst høre andre Birdalarm-brugere om noget, som generer mig ved systemet.
Jeg har diskuteret Birdalarm med Jens Søgaard og også der klaget min nød. Da jeg har en Iphone og Jens har en smartphone af anden model var der nogle ting, som han ikke kunne svare på.
Når jeg går ind på en observation går der altid 15-20 sekunder fra, at jeg har trykket på det lille pil-formede ikon med skriften "tilbage" til at jeg rent faktisk kommer tilbage til oversigten.
Det giver en generende lang ventetid, hvis man f.eks skal tjekke 10 eller flere obs på en gang.
På de fleste android-telefoner er der vist nok en tilbage-knap på selve telefonen (og der går det hurtigt nok iflg. Jens). Det er der dog ikke på Iphone, hvorfor applikationen vistnok også er lidt anderledes (tror jeg).
Har andre Iphone-brugere samme kvaler som jeg mht. ventetid hver gang man trykker på "tilbage"??
Eller er det bare mig??
postet: 9. november 2012 kl. 5:10 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Sebastian
Har også iPhone, men kan ikke genkende dit problem.
Til gengæld har jeg haft problemer med at BirdAlam har "hængt fast" med at indlæse data. Jeg har så været nødt til at tvinge app'en til at genstarte for at fungere igen. Men det ser nu ud til at være løst efter jeg har geninstalleret iOS 5.1. Så i det tilfælde er det måske snare en fejl i styresystemet, end i BirdAlarm. Faktisk har BirdAlarm fungeret upåklageligt efter geninstalleringen :-)
Ang. Birdcall på Netfugl, kan jeg faktisk ikke se hvad det skulle gøre godt for. Man kan se det på Club300, og i øvrigt også på Birdcall's egen hjemmeside.
postet: 9. november 2012 kl. 8:51 emne: Re: for mange meldesystemer
Ja, app'en loader ( indlæser data ) i en evighed uden der sker noget. Og så er der kun den mulighed at lukke app'en og prøve igen.
Har du prøvet at slette app'en og geninstaller den igen? Det skulle vist også kunne hjælpe.
postet: 9. november 2012 kl. 9:48 emne: Re: for mange meldesystemer
Den lever!!
Jeg geninstallerede app'en efter Pers anvisninger og nu er der sgu sket noget!
Den megairriterende 15-20 sekunders ventetid, som jeg oplevede hver gang jeg trykkede på "tilbage-ikonet" er nu pist forsvundet!
Jeg har af gode grunde ikke tjekket om jeg fortsat kan løbe ind i "evigheds-loading", men det vil tiden jo vise.
Mange, mange tak, Per!!
Mvh Sebastian
PS: Hvis Bjarke (som vist led/lider af nogle af de samme problemer som jeg) fortsat læser med kunne det jo være interessant at høre om hans problemer også kan afhjælpes ved genindlæsning af app'en?
postet: 9. november 2012 kl. 10:07 emne: Re: for mange meldesystemer
Jeg har ikke problem med at der går lang tid for at komme tilbage til oversigten, det sker med det samme. For at komme forsinkelserne til livs har jeg tidligere geninstalleret, men det ser ikke ud til at have ændret noget.
postet: 9. november 2012 kl. 17:31 emne: Re: for mange meldesystemer
Hej Frank
Har du aldrig slettet app's på din iPhone?
Du trykker på Birdalarm app'en og holder fingeren til der kommer et kryds i venstre hjørne, som du trykker på. Du kan nu svare ja til at slette app'en. Når det er gjort henter du den igen på App Store som da du hentede den første gang.
postet: 12. november 2012 kl. 10:19 emne: Re: for mange meldesystemer
Et andet issue er gen-udmelding af DOFcall-beskeder i de to nye meldesystemer.
I dag havde HKn og BeJ nordtrækkende Krognæb i Blåvand, og efter de havde meldt ud på DOFcall, snakkede jeg med HKn og fik grønt lys til at melde fuglen ud på BirdAlarm.
Hurtigt herefter kom også en melding om samme på Birdcall, men uden at udmelderen (THH) gjorde sig den beskedne umage at skrive, hvem der havde set/hørt fuglen, endsige hvor oplysningen stammede fra. Selvom det er vigtigt at fuglen meldes ud, er det ikke helt i orden på den måde, synes jeg...
Faktisk står der på DOFcall.dk at "Enhver form for gengivelse af oplysninger er ikke tilladt uden tydelig kildeangivelse."
postet: 12. november 2012 kl. 10:59 emne: Re: for mange meldesystemer
Hov-hov. Jeg meldte ganske rigtigt Krognæbbet fra Blåvand ud på birdcall. Men jeg hørte om fuglen via et gammeldags opkald på mit telefonsapparat. Jeg vil undlade at nævne navnet på min kilde, da vedkommende jo nu er en forbryder. Han havde det nu ikke direkte fra DOFcall, men fra Netfugl som viser DOFcall, hvilket de forhåbentlig har fået lov til.
Undskyld TLP. Der skulle have stået ”hkn bej via dofcall via netfugl via X via thh” og ikke bare ”via thh”. Det sidste var bare meget hurtigere at skrive.
Om man skal have lov af observatørerne til at melde noget ud kan jo altid diskuteres. Der var jo ikke noget i den første melding, der kunne indikere, at der var tale om en hemmelighed. Hvis det skulle være hemmeligt, havde de vel meldt den på BirdAlarm. Jeg har også tidligere meldt hits ud fra fx vore nabolande uden at spørge om lov.
postet: 12. november 2012 kl. 11:55 emne: Re: for mange meldesystemer
Omvejen er en god forklaring - den køber jeg (jeg har - pudsigt nok - i flere år haft præcis samme forklaring parat, hvis nogen skulle opdage at jeg videreformidlede DOFcall-meldinger).
Den lange udgave, du nævner, ville jeg synes var overkill, men "HKn BeJ via THH" ville være OK (med mig ihvertfald). Det er under alle omstændigheder vigtigere at nævne observatørerne end at nævne udmelderen. Og ja, Netfugl har givetvis lov til at vise meldingerne.
De udenlandske meldinger, du nævner, er irelevante, for jeg kender intet til "ophavsrettighederne", og det er (som oftest) uden relevans hvem der har set den-og-den Tajgapiber på Helgoland.
postet: 13. november 2012 kl. 1:18 emne: Re: for mange meldesystemer
I Guder, hvor er dette billede unødigt komplekst, og hvilken støj det skaber...
Kunne ansvarlige klartsynede mennesker som netop de dygtige kompetencer, der administrerer Netfugl ikke sikre én entydig kommunikationskanal? Morten, Jens & associates er mennesker med overblik, hvilket Netfugl klart dokumenterer, kan I ikke løse dette virvar af muligheder for fejl?
Tænk hvis togdriften i Danmark, skulle køre på flere paralelle spor langs det etablerede net, fordi nogle ikke kunne lide DSB?!?
postet: 13. november 2012 kl. 13:56 emne: Re: for mange meldesystemer
Næh - det er det ikke. Ligesom der er frihed til at transportere sig på forskellige måder, er der frihed til at vælge forskellige løsninger med hensyn til at sprede og modtage oplysninger om fund af sjældne fugle. Da folk har forskellige holdninger, prioriteter og muligheder, er der ikke nogen "one fits all".