Startside   I samarbejde med DOF
Home
DK obs.
VP obs.
Nyheder 
DK listen
Forum
Galleriet
Artslister
Netfugl v. 2.0
Fejl i visning af billede!





Netfugl.dk Forum

Netfugl.dk Forum -> DOF Bird Alarm, DOFcall etc. -> DOF Bird Message Service

Forfatter Indlæg
Jan Jespersen
postet: 25. februar 2012 kl. 1:31  emne: DOF Bird Message Service 
Først og fremmest tak til dem som gør en stor indsats for at vi fugleinteresserede kan få tilsendt observationer direkte til vores telefoner.

Der er bare et par ting jeg ikke helt kan forstå.

Hvorfor lade et privat firma forlange 330 kr for en sådan tjeneste? Hvis modtagerne alligevel skal være afhængige af at have en smartphone med datatrafik, kunne man vel bare have lavet en e-mail service, der automatisk sendte beskederne ud til de tilmeldte brugere? Dette koster ikke meget at udvikle og indtjeningen kunne have gået ubeskåret til DOF i stedet.
Og en fordel ved e-mails er, at man ikke er afhængig af klienten. Så man behøver ikke at have en smartphone. (Nu kan I sikkert regne ud, at jeg ikke ejer en sådan ;-))

Og så synes jeg det er en ret stor prisstigning. Jeg er selvfølgelig godt klar over at løsningen vil være bedre end den gamle, men alligevel….

Mvh
Jan
Tip moderator
Nikolaj Noel Christensen
postet: 25. februar 2012 kl. 2:16  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Hej Jan

Jeg tror ganske enkelt det er sådan af mange de hardcore birder længe har set op til det svenske system og derfor ønsket et mere effektiv system siden der ofte har været problemer med dofcall på forskellige måder.
For i en twitchers øjne er tid penge.

Desuden kan man vel stadig ser meldingerne her og altså ingen grund til at se stort på det.

Generelt sker der en lang række utrolig store tiltag i dof lige nu og det er i sidste ende blot et led i udviklingen.

Mvh
Nikolaj
Tip moderator
Tommy Kaae
postet: 25. februar 2012 kl. 8:36  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Nikolaj skriver,at man kan se meldingerne her på sitet, det kan man med 24-timers forsinkelse! Så vil du være med blandt de første og nå nogle af endags-fundende så køb en smartphone og betal prisstigningen på 220%. Det lyder som en forringelse?

Mvh

Tommy

Tip moderator
Lars Borremark
postet: 25. februar 2012 kl. 9:02  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Det er sadan med ethvert professionelt IT-system, at det skal driftes, hvilket igen vil sige at det skal overvåges, repareres, fejlrettes, foretages backup, opdateres osv osv....

Det er faktisk ligesom en bil: Den skal jo også løbende på værksted for at kunne sikre at alt er som det skal være, og det koster alt sammen.

Erfaringerne fra hinsidan viser, at BMS er et endog meget driftsikkert system, og det er vel derfor at DOF - omsider - har valgt at gå i den retning.

DOFs kompetence ligger ikke i at drifte servere og IT-systemer, men at holde fuglesagen i hævd, så derfor er det helt naturligt og godt at outsource og opgradere DOFcall til folk der har forstand på drift og håndtering af IT.

Jeg tror at DOF-BMS bliver en win-win situation for alle, og jeg overvejer seriøst at melde mig ind i DOF og tilmelde mig det nye system.

For 330 DKK får vi et meget mere stabilt og professionelt system, hvilket kun kan være i twitchere og andet godtfolks interesse.

Jeg tror det er på tide at gå væk fra den gamle Irania Birdcall kultur/mentalitet, hvor man tror at alt kan erhverves gratis, for erfaringerne har vist sig gang på gang, at man ikke kan lade et mission-critical system bero på dette - medmindre man synes det er fedt med ustabilitet og spam mv.

MVH - Lars
Tip moderator
Rene Christensen
postet: 25. februar 2012 kl. 9:09  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Som Tommy skriver er det en forringelse.
1. Det bliver dyrere.
2. Selv om jeg har en ca. 15 md gammel smartphone skal jeg ud at købe en ny med andet styresystem, yderligere en fordyrelse.

Alt dette taget i betragtning kunne jeg nok have levet med det gamle system, det er trods alt kun fuglekikning og ikke liv og død det handler om.
Tip moderator
Stig Linander
postet: 25. februar 2012 kl. 9:23  emne: Re: DOF Bird Message Service 
LaB: Erfaringerne fra hinsidan viser, at BMS er et endog meget driftsikkert system.

Så vidt jeg har forstået, er det ikke svenskernes BMS-system vi får, men derimod noget helt nyudviklet.
Svenskernes BMS-system kan - så vidt jeg ved - køre på alm. mobiltelefoner.
DOF's nyudviklede BMS-system kræver smartphones - så vidt jeg har forstået fordi man vil have GPS-lokationerne med.

Alle nye IT-systemer har børnesygdomme. Så forvent ikke 100% driftsikkerhed i starten ...

M.v.h.
Stig.
Tip moderator
Jan Jespersen
postet: 25. februar 2012 kl. 10:33  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Tim Andersen har været så venlig at sende mig en mail omkring fordele ved BMS systemet.

"Som mangeårig bruger af det svenske BMS larm-system fik jeg lyst til at besvare dit indlæg på Netfugl. Desværre kan jeg ikke gøre det p.g.a. manglende profilbillede, så jeg skriver direkte til dig i stedet.

Der er nok nogle IT-kyndige, som bedre end jeg kan opliste fordele ved det svenske system, men en af de største fordele jeg oplever er muligheden for at lægge filtre ind, som ned i mindste detalje regulerer hvad man ønsker at modtage, såvel på artsniveau som på lokalitetsniveau. Fra centralt hold har man inddelt landet i regioner og lokaliteter, og arterne er inddelt i 8 kategorier (0-7), hvor 0 er ny art for landet og 7 er de mest almindelige. Man kan så vælge at modtage alt, dvs. 0-7 for hele landet. Eller man kan vælge at modtage f.eks. 0-7 for nogle bestemte lokaliteter, 0-5 for sin egen region og 0-3 for hele landet. Derudover kan man vælge at lave særregler på udvalgte arter, således kan man beslutte at man ikke gider have Sølvhejre, selv om man har valgt et niveau hvor denne indgår.

Jeg har prøvet at abonnere på rub og stub fra hele Sverige, men det gav op til 190 meddelelser på de store dage, så nu har jeg ændret det til 0-7 for Skåne og 0-5 for resten af landet.

Derudover er systemet meget driftssikkert (flere år siden det sidst har været nede, som jeg husker det) og lynhurtigt (under 5 sekunder fra en besked er sendt til alle har modtaget den).

Driftssikkerheden og hastigheden ville man selvfølgelig også kunne man opnå med en email-service, som du foreslår, men muligheden for filtrering er den helt store fordel som jeg ser det. Det betyder også, at det skal være slut med at høre beklagelser over at nogen sender for meget ud, idet modagerne selv har ansvaret for hvad de vil modtage."
Tip moderator
Troels M. Krogh
postet: 25. februar 2012 kl. 11:01  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Et spørgsmål:
Jeg er ikke tilmeldt dofcall i dag, men har udmeldt enkelte interessante obs. fra min alm. Nokia mobiltelefon. Vil jeg fortsat kunne det med det nye system??

Venlig hilsen
Troels
Tip moderator
Nikolaj Noel Christensen
postet: 25. februar 2012 kl. 11:20  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Hej Tommy

Jeg skriver "Desuden kan man vel stadig ser meldingerne her på sitet og altså ingen grund til at se stort på det", læg mærke til "kan man vel". Det er altså ikke sikkert.

Mvh
Nikolaj
Tip moderator
Anders Søgaard
postet: 25. februar 2012 kl. 12:22  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Hej

Jeg hilser det nye DOF BMS meget velkomment , det er længe ventet.
Jeg er bruger af det Svenske BMS igennem de seneste 4 år , jeg har kun positive ting at sige om det , det meget stabilt til forskel fra DOFcall , det er hurtigt , og det har rigtig mange muligheder og funktioner med hensyn til at indstille hvad man ønsker at modtage af beskeder , og specielt hvad man IKKE ønsker af modtage , og det er meget brugervenligt.
Alt nyt er svært at vende sig til i starten , og nok specielt i lille Danmark , hvor vi af en eller anden grund har en ide om at tingene helst skal være gratis , men jeg synes nu at der er sund fornuft i at betale 330 kr om året for et system der er stabilt og som løbende bliver vedligeholdt og fortsat udviklet , hvad angår pris , så har jeg på det gamle DOfcall system været tilmeldt grupperne DK , SUB , S , DIV , og det har jeg hos SMSnu ca. betalt et sted mellem 200 kr og 400 kr om året for at modtage disse sms'er på min mobil .

I Norge er de for nyligt startet op med BMS og det koster 350 NKR om året http://www.feltornitologene.no/info.htm?vis=bvmobil...

Og i Sverige har de haft BMS i 7 år og det koster 400 SKR om året http://www.club300.se/C3BMS/StepByStep.aspx

Var næsten godt klar over at der var nogle der ville brokke sig når det Danske BMS kom på banen , sådan vil det altid være , selv tilbage da DOFcall startede op var det gratis det første år , da man så skulle betale 100 kr om året , lød der vilde protester om at det var for dyrt ......

Jeg håber at folk vil tage godt imod det nye system , jeg glæder mig ihvertfald til det kommer :-)

Mvh
Anders
Tip moderator
Jan Jespersen
postet: 25. februar 2012 kl. 14:06  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Hej Anders.

Nu var tråden ikke ment som brok, men mere for at få svar på nogle spørgsmål. Tim og du har jo givet nogle fine argumenter. Så eg må jo nok gribe til lommerne og træde ind i den moderne mobil-alder ;-)

En af fordelene ved et forum er jo netop at man kan få belyst spørgsmål og forskellige synspunkter. Måske man burde dog have listet fordelene på Netfugl i artiklen om BMS-systemet allerede fra start. Så ville der måske ikke være kommet ”brok”.

Og jeg havde for øvrigt heller ikke forventet, at det ville være en gratis tjeneste. Havde dog hellere set at et evt. overskud gik til fuglene i stedet.

Glæder mig til at prøve systemet når det kommer.

Bedste fuglehilsner
Jan

Tip moderator
Tommy Kaae
postet: 25. februar 2012 kl. 14:07  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Det kan godt være jeg lider af inoperabel brok, men i demokratiets navn er det vel tilladt at stille spørgsmål ;-) Bliver prisen ændret, hvis mange vælger det nye system fra eller er firmaet ligeglad med hvor mange abonnenter der er?
Tip moderator
Brian Lyngsøe Nilsson
postet: 25. februar 2012 kl. 21:50  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Jeg er også en af dem der hoppe på den nye vogn, DOF BMS. Hvilken muligheder der snart kommer, åh jeg glæder mig som et lille barn der står og kigger på juletræet og de mange pakker under det!

Men dengang jeg var bruger på DOFcall, lå prisen om året på sendte og især modtaget SMS'er via SMSnu.dk på ca. 180 kroner pr. år, dertil kom så de 100 kroner DOF skulle havde pr. år. Altså 280 kroner om året. Så det er kun 50 kroner mere for DOF BMS hvor vi slipper for feriesvar-smserne, initial-krigen med "the real LP" og de mange sjove forkortelser som so.h.m og masse initialer som SFEGDSDDASDASASDDFHY***DF* som jeg kun fattede fisk af!

Nej, lad os få et system hvor man kan sætte regler op for sit lokalområdet, således kun få de fugle fra de områder man ønsker. Se det fulde navn på både fuglen og observatøreren, samt GPS-funktion hvor man på kort hurtigt kan se hvor fuglen er set.

De få ting der dog undre mig: 1) At man selv kan melde helt almindelige fugle ud som Sanglærke? Så der er måske nogen der begynder at bruge DOF BMS som en fugledatabase? Hvilket jo er det samme som at skrive sine observationer i sandet inden tidevandet kommer! 2) Hvorfor man skal være medlem af DOF for at bruge BMS, når det er et firma udefra der står for det. Kunne det ikke havde været f.eks. 250 kr for DOF-medlemmer og 330 for ikke-medlemmer?

Men jeg hopper på vognen og glæder mig til DOF BMS går live! ÅH, jeg glæder mig! ;-)
Tip moderator
Allan Haagensen
postet: 25. februar 2012 kl. 22:20  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Det var/er gratis for mig at bruge DOFcall, da jeg bruger gmail og Telmore. Desuden har DOFcall været gratis hele sidste år og indtil dags dato. Til gengæld kunne min telefon ikke sættes op til beskedtone, når en DOFcall var sendt ud. Jeg har nu fået en android 2.3, og venter spændt på at modtage et SIM-kort, der fungerer.

Jeg håber at BMS også indeholder DYR og DIVERSE.

Det undrer ikke mig, at Sanglærke og almindeligheder vil kunne meldes ud. Der er jo nogen, der går op i årsarter (også lokalt). Som skrevet kan brugerne selv styre sin BMS, og det er jo en fantastisk udvikling. At bruge DOF BMS som database kræver vel at fundene sendes videre til en Artsportal, som jo ikke rigtigt eksisterer her i Danmark på samme måde som i Sverige og Norge.

Jeg forstår heller ikke lige det med at DOF-BMS absolut SKAL være for medlemmer af DOF. Der er jo mange naturinteresserede med medlemsskab i andre foreninger, som kan finde et hit. Botanikkere kommer ofte andre steder end ornithologer, og har dermed mulighed for at finde et fuglehit.
Tip moderator
Brian Lyngsøe Nilsson
postet: 25. februar 2012 kl. 22:50  emne: Re: DOF Bird Message Service 
At nogle begynder at bruge DOF BMS som en fugledatabase er helt op til dem, for der går INGEN data fra DOF BMS til DOFbasen (af hvad jeg kan forstå), så det er som jeg tidligere skrev, at skrive i sandet inden tidevandet kommer. Man skal altså forsat indtaste sine observationer i DOFbasen hvis man gerne vil havde sine observationer bruges til noget!
Tip moderator
Jesper Brodersen
postet: 26. februar 2012 kl. 16:51  emne: Re: DOF Bird Message Service 
330 kr er for mig at se ok for et gennemprøvet system som er driftsikkert og som giver mange muligheder for at filtrere hvad man ønsker info om. Hvad jeg ikke forstår, er at det skal være et krav at man er medlem af DOF. Det er sikkert en del udover mig selv, der gerne ønsker nyt om sjældne fugle men ikke resten af DOF-pakken med blade mv.

Og dog jo, jeg forstår måske godt at DOF gerne vil tjene lidt ekstra penge på at få tvunget nogle ekstra folk ind i medlemsfolden. Men så meld det dog åbent ud istedet for at sige at DOF intet tjener på systemet.
Tip moderator
Per Rasmussen
postet: 26. februar 2012 kl. 18:03  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor folk har så meget imod at det kræver DOF medlemskab at kunne få det nye DOFCall.
For mig at se er det bare det man kan kalde medlemsfordele, i stil med at man får rabat når man handler i Naturbutikken.
Og når nu DOF har forhandlet sig frem til at svenskerne vil lave et danske BMS, så er det vel kun naturligt at DOF også får lidt for det, i form af at kræve medlemskab for at kunne bruge systemet?
Tip moderator
Per Rasmussen
postet: 27. februar 2012 kl. 11:39  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Medmindre der er noget jeg har misforstået, så kræver den svenske og norske udgave også medlemskab af en forening, nemlig Club300 og Feltornitologerne.
Tip moderator
Stig Linander
postet: 27. februar 2012 kl. 15:46  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Jeg forstår ikke hvorfor nogle fuglekiggere har så meget imod at være medlem af DOF.
DOF arbejder aktivt for at beskytte naturen og fuglene.
DOF arbejder aktivt for at påvirke naturforvaltningen i Danmark.
Det er et arbejde som koster resourcer, og som alle natur- og fugleinteresserede burde støtte op om.

M.v.h.
Stig.
Tip moderator
Anders Søgaard
postet: 27. februar 2012 kl. 15:50  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Det har du ikke misforstået , det med medlemskab af forening for at kunne bruge BMS er ens for Norge , Sverige og Danmark.

http://www.dof.dk/sider/index.php?option=com_content&ta...

Tip moderator
Morten Bentzon Hansen
postet: 27. februar 2012 kl. 16:49  emne: Re: DOF Bird Message Service 

Og jeg forstår ikke, at så mange har noget i mod at betale 330 kr.

Brugerne har indtil nu været begunstiget af, at frivillige kræfter har besvaret henvendelser fra brugere, der ikke kunne finde ud at tilmelde sig DOFcall, der ikke modtog DOFcall eller havde glemt deres password. Dertil vedligehold af systemet mv. Alt dette har hidtil kostet ressourcer i både DOFcallgruppen og i DOF.

Nu har man så valgt at frigøre dele af de ressourcer og straks er der nogle, der får smerter i siddemusklerne over, at den service nu koster. Som medlem af DOFcallgruppen kan jeg kun sige, at der er meget begrænset, hvad DOFcallgruppen har fået af henvendelser fra folk, der gerne ville bidrage til det frivillige arbejde.

Jeg har forståelse for, at dem der hidtil har fået den service gratis, synes at der er tale om forringelser. Jeg er dog også sikker på, at der er mange (i hvert blandt dem der gerne vil betale), der har forståelse for, at DOFcallgruppen ikke for evig tid vil stå stand by for at kunne sende brugernavn ud til Faster Meta og resten af de, der har glemt at gemme deres brugernavn et sikkert sted.

Service og driftsikkerhed koster og det betaler jeg gerne for i dette tilfælde, da det er småting i forhold til, hvad jeg ellers bruger på denne hobby. Men sådan er vi jo så forskellige :-).

mvh

Morten

Tip moderator
Freddy S. Hansen
postet: 27. februar 2012 kl. 17:49  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Fuldstændigt enig med dig Morten, det er jo et tilsyneladende kanonsystem,og jeg fatter altså ikke ved mine fulde fem, hvordan der er nogen der kan have noget imod at betale de 330 kr for en så god service, under een krone om dagen. Det virker som om at servicefaciliteter for nogen absolut ikke skal koste noget, det holder jo ikke en meter i længden. Og meget underligt at der lige pludseligt dukker alternativer op, når dette BMS system skal til at introcuderes. At twitche koster penge, og man må gå ud fra at de fleste der melder sig til call systemet gør det fordi de kører på fugle der interesserer dem, og det kan da nemt komme til at koste det dobbelte af 330 kr., Og som Morten siger det, det koster penge at dyrke fuglehobby. Ja nogen tager taxi rundt omkring, andre lejer flyvere eller biler, nogen tosser (mig) twitcher fugl fra Skagen til Bornholm andre fra Skagen til Helsingør med fly og taxa for at se en måge : - ))))det koster mega mange gange flere end 330 kr. Jow da , sådan er vi jo så forskellige. : - )))))
Tip moderator
Lars Paaby
postet: 27. februar 2012 kl. 20:28  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Godt indlæg, Morten - er ganske enig!
Sjovt nok kan man også kun få dk5call, hvis man er tilmeldt dk500 fb-gruppen, mens folkene bag er forargede over, at man skal være medlem af DOF for at få DOF BMS. Hvad så med alle dem, der ikke gider Facebook, og dem kender jeg da en del af, er de så afskåret fra at få dk5 call?...tø, hø! Eller er der noget jeg har misforstået ;-)
Tip moderator
Jesper Brodersen
postet: 27. februar 2012 kl. 20:37  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Er der nogen der kan oplyse om og hvordan man kan melde fund ud på det nye system, hvis man skulle være så heldig at støde på noget sjovt, og man ikke selv er tilmeldt? Skal man så skynde sig hjem og taste i Dofbasen? Eller måske ringe til en ven som er tilmeldt?

Jeg synes det er en halvstor mundfuld, at jeg for at være med skal ud og købe en smartphone selvom jeg iøvrigt ikke har noget erkendt behov for sådan en. I hvertfald set i lyset af at jeg pt. pga. en lille glad familie kun har tid til at twiche en gang eller to om året og kun nær Kbh.

Sikke surt det lyder. Jeg lyder sikkert velkvalificeret til en tudekiks eller to, men det er ikke sådan ment. Jeg ønsker alle aktive twichere stort tillykke med det nye system, som sikkert bliver rigtig godt for de aktive brugere. Min eneste anke er at det virker lidt bekosteligt hvis man er periferi-bruger.
Tip moderator
Morten Heegaard
postet: 27. februar 2012 kl. 22:42  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Hej venner,

Det kan godt være at det kræver at man er medlem af DK500 for at modtage DK5-call, men det er gratis og kræver kun at man går på facebook en enkelt gang - det burde de fleste kunne overkomme.

DOFs nye BMS system koster et medlemskab af DOF, 330 kr. i afgift og derefter skal man investere i en telefon til 4-5000 kr og til slut kommer der der et månedligt gebyr på ca 250 kr for at kunne modtage data - alt i alt en så stor investering, at det ikke er noget jeg umiddelbart er villig til at hoppe på!

5 linjer tekst modereret af moderator

God obs fra Feehaar
Tip moderator
Anders Søgaard
postet: 28. februar 2012 kl. 0:08  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Morten , du er som altid meget klar i spyttet.....

Men hvad angår det økonomiske , så er de fleste vel i forvejen medlem af DOF , og så det med at en smartphone koster 4-5000 kr , det er en overdrivelse , de fåes langt billigere, og hvad angår modtagelse af data trafik , så har folk der har en smartphone , et abonnement med til hørende gratis datatrafik , de fås for 100 kr om måneden og opefter , alt efter hvor meget taletid man ønsker om måneden .

Det er ikke svært at læse at du har set dig sur på DOF , af hvilken grund ved jeg ikke og det intereserer mig heller ikke ....
Tip moderator
Allan Haagensen
postet: 28. februar 2012 kl. 0:50  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Ja, jeg har købt en Smartphone i Aldi i sidste uge til 999,- Kr. med Android 2.3 uden abonnement.
Jeg håber, at jeg kan finde ud af den. Det er i hvert fald ikke let at skrive sms'er med et tastatur til små spise børnefingre.
Jeg håber bestemt ikke, at det bliver så dyrt i brug som Heegaard skriver, for så vil jeg hellere bruge mine sparsomme penge på andet bl.a. benzin.
Tip moderator
Morten Bentzon Hansen
postet: 28. februar 2012 kl. 0:51  emne: Re: DOF Bird Message Service 

Morten, hvor er du sjov :-). Det er den bedste skræmmekampagne, jeg længe har læst.

Det sjove er, at hvis du vil have Facebook på din mobil (så det virker med samme hastighed), så skal du have næsten nøjagtigt den samme telefon! Du må gerne betale det nævnte beløb, men Android 2,3 kan fås for i hvert fald 999 kr. .

Hvis du skal have Facebookbeskederne til din telefon, så kræver det i begge tilfælde et dataabonnement. Hvis vi nu antager, at 200 tegn fylder det samme om det sendes fra Facebook eller DOF BMS, så vil datatrafikken koste nøjagtigt det samme for begge systemer.

For 99 kr. kan du fx hos Telmore få 2 timers fri tale og 1 GB data. Hvis der kommer mere end 1 GB fuglebeskeder ud om måneden, så findes der næppe et bevinget væsen i kongeriget, der ikke er meldt ud på DOF BMS.

Hvis du vil betale 250 kr. for det, så er det OK med mig. Til sammenligning med dit skræmmebeløb kan jeg citere Tim Andersen for følgende Jeg kan bidrage med lidt omkring omkostningerne til datatrafik. Jeg abonnerer på næsten alle meddelelser på det svenske BMS, og det betyder typisk flere hundrede meddelelser pr. måned (har talt op til 120 meddelelser på blot 1 dag, når det går vildt til). For dette har jeg hos Telmore de seneste fire kvartaler betalt mellem 35 kr. og 65 kr. pr. kvartal. Der er givetvis forskel fra det ene mobilselskab til det andet, og desuden kan det måske også blive noget dyrere, hvis man bruger det meget i udlandet.

På bundlinjen er forskellen trods din udokumenterede skræmmekampagne stort set kun DOF abonnementet og de 330 kr. Da jeg så har DOF medlemsskabet i forvejen, så er prisen for mig i forhold til beskederne fra FB nøjagtigt 330 kr. Funktionaliteten og effektiviteten er, for mig, så rigeligt 330 kr. værd.

Jeg vil tilmed gætte, at bruger du FB som meldesystem på din telefon, så er det koblet op på din FB profil og det vil måske betyde, at du på din telefon vil modtage alle de beskeder, der kommer til din profil på telefonen. Det vil måske betyde, at halvdelen af de beskeder som du modtager, kan være fra Faster Meta, der inviterer dig på kaffe. Den type beskeder vil jeg – i lighed med feriesvar – gerne undgå at modtage og jeg vil gerne betale for at undgå de unødige og irriterende beskeder.
Tip moderator
Brian Lyngsøe Nilsson
postet: 28. februar 2012 kl. 0:58  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Smartphone der kan klare det nye BMS, kan fåes til 800-1200. Men ja, top modellerne koster gerne 3-4.000 kroner. For mig bliver der kun en mere udgift på 330 kroner, nu hvor jeg ikke er medlem af DOFcall.

Snavs kan man sikkert også finde i andre foreninger, også som Morten skriver, i DOF.

Dette er skrevet på en smartphone, fordi jeg var for dovne til at starte pc'en op. ;-)
Tip moderator
Freddy S. Hansen
postet: 28. februar 2012 kl. 9:01  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Kære Feehaar,
jeg forstår og fatter ikke din skræmmekampagne, hvad skal den til for, uanset hvordan du drejer og fordrejer, så er det kun 330 kr. beløbet bliver, og det er billigt. Du kunne jo lige så godt have skrevet at det koster dig en ny bil fordi din gamle er gået i stykker. Hold dig nu som den kloge og flinke mand jeg kender, til sandheden. Og til dem som skal have en ny telefon, ja som tingene udvikler sig og det gør det med lynets hast, så skal de fleste jo have ny telefon sådan cirka hvert andet/tredje år.De som i forvejen får dofcall er jo medlem af dof, ellers kan man ikke få dofcall. Så hvis DU ikke er medlem af DOF så skal du rigtigt nok have et medlemsskab af samme for at modtage call. Måske skoen trykker dig der : - ))))
Morten B´s indlæg belyser i flot grad hvad det koster og hvad man kan få af abonnemener osv.
Sært at twitchere som bruger tusindvis af kroner på sin hobby hvert år, kan hidse sig op over et så latterligt lille beløb som 330 kr. jo er.
Tip moderator
Per Rasmussen
postet: 28. februar 2012 kl. 19:52  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Helt enig med Morten og Freddy.
Nu har vi alle i årevis skreget på et velfungerende og tidsvarende DOFCall, og når det så endelig er på trapperne så er der ikke den ting der ikke er galt!
Hvad havde man egenlig forventet af et nyt system? Skulle det være magen til det gamle bare mere stabilt?

I dagens Danmark er det allerede ved at være svært at finde en ny mobiltelefon der ikke er en smartphone, og det ville da være tosset at tilpasse et nyt Callsystem til fortidens teknologi.
Den helt store fordel ved det nye BMS er jo bla, som det allerede er nævnt at man fremover får entydige artsnavne. Så skal man ikke bruge længere tid på at gætte sig frem til hvilken fugl der meldes ud! Ligeledes er det genialt at man linker til GPS-koordinater, som helt nøjagtigt angiver hvor fuglen befinder sig. I dag kan det kan jo nogen gange være et problem at vide hvilken Sønderskov der omtales i DOFCallen, når der findes mindst 25 i Danmark... For slet ikke at nævne muligheden for at skræddersy systemet efter hvad man selv synes kunne være interessant. Det er smart at man kan sortere på feks specifikke arter, så slipper man for, som i dag, at skulle abonnere på alle lokallisterne fordi folk ikke kan finde ud af hvilke kategorier man skal melde ud i.
Det eneste minus som jeg kan se er at man ikke linker direkte ind i DOFBasen. Til gengæld var der vel ikke noget i vejen for at man lavede en mobil internet version af DOFBasen, så ville det være betydelig nemmere at taste obs ind i felten. Og en sådan version kan vel ikke koste alverden at lave?

Det korte af det lange er at det er på tide at få ja-hatten på og se fremad;-)
Tip moderator
Jesper Brodersen
postet: 3. marts 2012 kl. 22:09  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Det er skrevet meget om bms-systemets fortræffeligheder ovenfor. Men jeg kunne stadig godt tænke mig at vide om og hvordan man kan melde ud på dof bms, hvis man ikke selv er tilmeldt systemet. For det må næsten være muligt.

I mellemtiden har jeg fået tilmeldt mig dk5call, som virker i en lovende testversion allerede. Jeg får beskederne ind i min gmail, og filtrerer dem der, så kun beskeder fra dk5call sendes videre til min gamle nokia-telefons emailadresse. Det fungerer. Det er muligt at bms er hurtigere og at det smartere til at filtrere end gmail. Men dk5call virker uden at jeg er nødt til at skifte telefon. Så det vil jeg give en chance.
Tip moderator
Henrik Korsbæk
postet: 6. marts 2012 kl. 19:54  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Hej Jesper

Som BMS-systemet er nu kan man ikke melde ud med mindre man er på! Så pt er muligheden kun at ringe til en ven som er på hvis ikke man selv er!

henrik
dofcall admin

PS Jens har i øvrigt lovet at kigge på det med skråstreger i forumtekster
Tip moderator
Sten Nielsen
postet: 11. marts 2012 kl. 10:47  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Kopi af indlæg på anden tråd om DOFbasen:

Hvis DOFbase Gruppen og DOFCall/DOF-BMS kigger med på tråden:

Idag kommer der ofte opfordringer til brugerne af DOF Call om OGSÅ at hakke deres obs ind på DOFbasen. Og mange gør det og det er jo herligt! :o)

Nu hvor DOF BMS er på trapperne vil det være en stor forbedring hvis Indtastninger på DOF BMS AUTOMATISK kom ind på DOFbasen også. Og vice-versa: Sjældne obs på DOFbasen AUTOMATISK røg ud på DOF BMS.

Hvis forslaget tidligere HAR været drøftet og forkastet pga uoverstigelige forhindringer, så kryber jeg self ydmygt tilbage i hullet :o)
Tip moderator
Morten Bentzon Hansen
postet: 11. marts 2012 kl. 21:27  emne: Re: DOF Bird Message Service 

Hej Sten

Tanken er allerede tænkt. Er samme grund deltog Timme fra Fuglenes Hus/DOFbasen også i møderne, hvor BMS blev diskuteret for at se, hvorvidt vi kunne få enderne til at mødes mellem DOFbasen og BMS.

Det er indtil videre ikke muligt, hvorfor det ikke kommer til at ske i den version, der snart lanceres.

mvh

Morten
Tip moderator
Morten Christensen
postet: 11. april 2012 kl. 17:37  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Bliver spændende at se hvordan de finder ud af at kæde BirdAlarm-bruger og DOFBasen-bruger sammen.
Tip moderator
Brian Lyngsøe Nilsson
postet: 11. april 2012 kl. 17:46  emne: Re: DOF Bird Message Service 
DOFbasen og BMS er to forskellige systemer der intet har med hinanden at gøre. Derfor hvis man håber at ens BMS-observationer kommer ind på DOFbasen automatisk, kommer man til at vente længe, for der er pt. ingen planer om dette. Datamængden fra BMS er ganske enkelt for lille! ;-)

Så observationer skal altså forsat indtastes i DOFbasen, såfremt at man ser ens observationer skal bruges til noget i fremtiden.

DOF BMS er til her og nu meddelelser, som DOFcall altid har været det! ;-)
Tip moderator
Morten Christensen
postet: 11. april 2012 kl. 19:02  emne: Re: DOF Bird Message Service 
Ja det giver også bedst mening, Brian ;-)
Tip moderator


Post et indlæg til tråden
Denne tråd er lukket for yderligere indlæg!



til toppen copyright © 2002-2005 Netfugl.dk - Danmark
kontakt os: netfugl@netfugl.dk - om os: webmasters - genereret på 0.082 sek.
til toppen